Jump to content

Zeiss Compact Point, Docter Sight III eller .. aimpoint ?


Oyvindfl

Recommended Posts

mediumimg4133DOCTER%20sight%20III.jpgmediumimg1411Zeiss%20Compact%20Point%201.jpgmediumimg5032Leupold-VX-R-125-4x20mm-Cir.jpg

Hei.

Jeg har en nyinnkjøpt Silma kobi jeg så langt er veldig fornøyd med bortsett fra at jeg ønsker et bedre sikte en "flipp/flapp" baksiktet som sitter i 12mm skinna på den.

Bruksområdet er rådyr og småvilt. Jeg ser for meg at siktet kommer til å sitte fast på våpenet.

Jeg har vært i butikken og siktet gjennom en Docter Sight III, og tenke: ja kanskje det kunne vært noe ,men jeg er ikke overbevist. Er det noen der ute som har gjort noen sammenligning med denne og Zeiss Compact Point?, er det to likeverdige produkter? Er det noe forskjell på dette konseptet og aimpoint bruksmessig ?

Et annet alternativ kan kanskje være en kikkert med liten forstørrelse, f.eks Leupold VX-R 1.25-4x20mm Circle FireDot, denne løsningen blir vel noe dyrere, men vil jeg bli mer fornøyd mon tro.

Kan noen vise meg den rette veg ?

Mvh

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Tror det er svært individuelt hva man velger, de små docterne er jo nette og kjappe....

 

Personlig har jeg ett Leupold European 1,5-5 x 20 med 30 mm rør, jeg synes det er fortreffelig til småvilt på moderate hold og som reservesikte til elgjakta. Har tidligere brukt et 3,5-10 x 44 Leupold på vinterjakt på rype, og kommer nok til å savne forstørrelsen når rypa sitter på 100+ litt sånn dels bak en stein.

 

Med mindre vekt er et viktig argument ville jeg valgt et kikkertsikte og lært meg bruke de åpne siktene i tillegg. Har trent fluktskyting med dette og er ikke noe dårligere med en rull på toppen enn uten.

Link to comment
Share on other sites

Ikke et lett valg det der. Og om du liker et rødpunktsikte eller kikkertsikte best på kombi må du nesten erfare selv.

 

Jeg har hatt en Leupold vx2 1-4x20 på min kombi i 16 år, men har for denne sesongen byttet til en docter sight 3. Sålangt føles det bra, men hva jeg syns til jul veit jeg ikke enda. Likevel tror jeg et lite rødpunkt vil passe bedre til mitt jaktbruk med kombi'n. Bruker den på rådyr-, hare- og revejakt med hund.

 

Kjøp det du føler for nå, så finner du ut hva du liker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...