Jump to content

Lyman hylsemedia


Jaktfeber

Recommended Posts

Jeg kjøpte for en tid tilbake hylsemedia sammen med en Lyman Turbo Tumbler. Har fra før bare brukt RCBS sitt valnøttmedia, og regnet da med at Lyman sitt hylsemedia skulle være like greit (Lyman Turbo Brass Cleaning Media Treated Tufnut (Walnut) 12 lb Box).

Da jeg omsider skulle prøve greiene var det fullt av slik rødt "pulver". Dette kliner seg på hylsene og jeg kan ikke si jeg liker det, hvertfall turte jeg ikke bruke hylsene til noe annet enn trening. :(

 

Frankford Arsenal og RCBS sine valnøttmedia er jo "rene og pene", i motsetning til dette fra Lyman.

 

Er det noe jeg ikke har skjønt, eller er det noen lure triks for å ikke få dette pulveret sittende igjen på hylsene?

:?

Link to comment
Share on other sites

Tufnut inneholder Jewelers Rouge. Som ikke er no annet enn veldig veeeldig finknust rust. Det er derfor dette mediaet er så effektivt som det er iforhold til andre media.

 

Du kan sammenligne Rouge med hva vi har i Norge som går under navnet Gloria. Jeg er nesten helt sikker på at det er samme vare.

 

Har vært diskusjoner på amerikanske fora om dette røde belegget som blir liggende igjen er farlig for rifle/dier, ingen har kunnet bevise noe som helst. Plager det deg så skift media eller skyll hylsene i varmt vann etter tromling.

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Trukke det er noen problemer med det støvet. Men som sagt, plager det deg så vask hylsene etterpå.

 

Mediaet mitt ser ut som jord snart. Men så har jeg tross alt brukt det i nesten 2 år :mrgreen: Jeg vil nok mest trolig prøve å finne no alternativt media, kanskje ris.. Skader ikke å prøve iallefall.. Det koster jo ikke stort.

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...