Jump to content

Gåsejakt med bulvaner/lokk i fjordnære strøk


sealie

Recommended Posts

Hei folkens,

 

Etter et par dager med gåsejakt i Harstad-området tenkte jeg å dele noen erfaringer. Sammen med noen kompiser, har jeg i et par dager nå brukt mye tid nede på ei mark ved sjøen hvor vi har observert gås tidligere. Vi har til sammen omlag 40 grågåsbulvaner/skall som vi plasserer i en halvmåne slik at åpningen blir lengst ned mot havet hvor gåsene føler seg tryggest. Selv ligger vi i skjul oppe i skogen og er veldig godt kamuflert. Vi lokker også en del, hovedsaklig med Greylag Hammer.

 

Til nå har vi følt oss litt hjelpeløse, siden majoriteten av flokkene som passerer flyr veldig høyt - og reagerer ikke engang på lokkelydene (som jeg selv tror høres veldig bra ut, etter å ha sett på instruksjonsvideoer) Vi har også hatt et par flokker som har fløyet forbi litt lavere, men dem virker ikke som å bry seg verken om bulvanene eller lydene. På to dager, har vi bare klart å lokket ned en ensom gås helt nedpå marka.

 

Så jeg lurer egentlig på om noen har en forklaring hvorfor dette ikke "fungerer slik på film" ? Vi har såklart ikke samme mengdene gås som flyr forbi som i Sverige/Danmark, og på en god dag ser vi kanskje totalt 100 gås som flyr forbi fordelt på 4-5 flokker på 20+ gås. Felles for disse flokkene, er at dem flyr høyt - og ikke ser ut til å ha noen planer om å se etter en plass å slå seg ned. Vi har også merket at "stamflokkene" er veldig stedsbestemte, og tenker kanskje at gåsene i områdene holder seg til bestemte marker og ikke vil landre på andre. Men burde ikke 40 lokkegås kunne virke overbevisende for en langt mindre flokk? Har det noe med habitatet vi bor i som gjør at lokkejakt med bulvaner ikke er ideèlt?

 

Nå skal det sies at vi ikke har forsøkt å ligge på denne marka i grålysninga på morgenkvisten, men har primært vært ute i skjømminga på kveldstid.

 

Om noen gjør det samme i "fjordområder" med suksess, tar jeg/vi gjerne imot tips!

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer er at mye av jobben skjer dagen før jakta. Man må finne ut hvor gåsa sitter, for så å sette seg ut på natta dagen etter, før de tar til vingene.

gjess på trekk er som regel håpløse å få ned, kun tilfeldigheter gjør at de lander, så det blir nesten bingo. Gjess som er i områdene, og beiter på markene kommer som regel

tilbake morgenen etterpå, hvis de får være i ro og føler seg trygge.

 

Jeg liker heller ikke å jakte for nært sjøen, da de ofte hviler der om natta og ved første skuddsalve blir skremt og kommer ikke inn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker heller ikke å jakte for nært sjøen, da de ofte hviler der om natta og ved første skuddsalve blir skremt og kommer ikke inn.

Takk for gode tips. Jeg ser det du skriver med å ikke jakte for nært sjøen, men det er dessverre ikke mange andre plasser at gåsa slår seg ned i Harstad-området. Det er utelukket på holmene og på marker som grenser med sjø at vi ser gås, værtfall her i området (Harstad-traktene)

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med gaume, spanning på kveldstid er avgjørende for å få ei god jakt, å sette seg på måfå

på en åker gjir sjeldent resultater. Det er best å finne en åker hvor det sitter gås på kvelden og postere seg

der påfølgende morgen mens det enå er mørkt, kveldsjakt er vanskeligere da gåsa ofte kan se at du går og setter deg

på post.

Link to comment
Share on other sites

Finner dere en flokk, så prøv der påfølgende morgen :)

Jau, er mulig vi ikke har vært tidlig nok ute. Er dessverre ikke mange markene å velge mellom her, værtfall ikke hvor vi har jaktrett :P

 

Nå ser det ut som at første trekket har forlatt området, så vi får vente pent på resten (if any) og gjøre ny spaning.. :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...