Jump to content

Rådyr, hvor mye skifter de habitat?


chmeland

Recommended Posts

Hei

I fjor jaktet jeg rådyr på et nytt terreng. Det er i Trondheim, typisk kornåker med gran og ung lauskog rundt.

Tidlig på høsten så jeg ikke noen rådyr der (satt noen kvelder på post), og det så i det hele tatt ikke lyst ut. Tok en pause i jakta til etter at kornet var slått og det begynte å komme litt nytt gress (november) DA var det liv der. Så 5-6 dyr der en kveld.

 

Nå i kveld var jeg der igjen, for første gang i år (og ei uke forsinka...:-(

Helt dødt. Kan det hende at det rett og slett ikke er rådyr der på denne tidsavgrenset året, og at de først innfinner seg etter at kornet er slått? Trodde de likte korn jeg....

 

Et annet spørsmål: Er det for seint å lokke på bukken nå?

 

Mvh

Chr M

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg har jakt på en nabogård her og det jeg har erfart er at de er rimlig stedbundene. Hadde ei råe med ett spesielt kjennetegn. Hun hadde trillinger flere år på rad. Når du har råer i terenget kommer bukkene automatisk. Det er nå min erfaring da. Men jeg har også sett bukk her nede som har gått igjen i flere år. Helt til jeg skaut den :D .

Link to comment
Share on other sites

Rådyrene har revir som de stort sett lever i hele livet etter 1 års alder. Rådyr beiter ikke direkte på kornet, men det grønne som spirer i bunn av kornåkeren. Det gror til etter tresking når det får lys. Derfor kan det være bedre med rådyr utpå en stund etter det er tresket.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Jeg er klar over at de er stedbundne i den forstand at de hevder reir, men terrenget er så lite at revidert godt kan gå innpå naboens eiendom. Er heller ikke sikker på i hvilken grad rådyra flytter beite mot vinteren (trekker ned i bygda el). Nyttig å vite at de ikke spiser korn

 

Chr

Link to comment
Share on other sites

Ja du kan regne med litt sesongvandringer etterhvert som beitene forandrer seg. Hvis det er et terreng du har muligheten til å beholde fremover, så er det absolutt verdt å lære det bedre å kjenne. Da må du ut og observere, hele året. Sporsnøen er verdifull, og du kan sette opp noen foringsplasser for å se hva som måtte finnes av dyr i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...