Jump to content

Kastrere?


Truls

Recommended Posts

Jeg har en syv år gammel laika hannhund som er temmelig dominant mot andre hunder. Ellers er det bare positive ting å si om ham. Han funker bra på jakt, er veldig tent når han har viltet foran seg. Men han må ha en bra porsjon ADHD.

Jeg lurer på om jeg kanskje skal kastrere ham, for at ha kanskje roer seg litt og kanskje blir litt mer overbærende mot andre hannhunder. Jeg grøsser når jeg tenker på det, og vet ikke helt hva det kan innebære. Er det noen som hr noen innspill?

Link to comment
Share on other sites

Tror det er litt for sent. Det må gjøres før de kommer i "puberteten", dvs. før de er 1,5 år gamle.

 

Har du hørt med veterinær. Er visst ikke lov til å kastrere hunder hvis det ikke er "medisinske eller bruksmessige" årsaker til det.

 

-olan

Link to comment
Share on other sites

Har en Kompis med en diger Golde Retriver tok nøtta da han var 5, nå kan alle gå tur med han igjen.

Er nok mye mer usikkert når de blir eldre men når testoronet blir borte blir de som regel roligere

og som i mitt tilfelle kanskje bikja endelig har tid til og leite etter fugl og ikke tisper på hyttefeltet.

 

Ta en prat med vetrinæren din .

Link to comment
Share on other sites

Terriern min var kjemisk kastrert når jeg overtok han i 2 års alder.

For å si det enkelt: Kommer aldri til å kastrere en hund hverken kjemisk eller permanent noen gang.

Med rett trening og dressur så er det nå en utrolig vettug hund som har sine baller i behold!

Link to comment
Share on other sites

Kjemisk kastrering på en så gammel hund behøver ikke å fungere som ønsket. Adferden på en så gammel hannhund er da rimelig innkjørt.

Noe roligere kan det sikkert bli,men man skal ikke glemme at endel kastrerte hanner ikke tolereres av tisper etter innggrepet.

Hannen er da ikke en hanne etter at hormonene er borte!

 

Er hunden bra mentalt og ikke usikker så er krangling med andre hanner en ren dressursak!

Er hunden usikker så blir saken selvfølgelig en helt annen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...