Jump to content

Remington hylser


remmamyren

Recommended Posts

Jeg har fått tak i remington hylser fra precisionreloading både i 12 Ga. 3" og 12 Ga. 3.5".

Også er det Hodgdon Longshot krutt jeg har fått tak i.

Er det noen her inne som kjenner til noe ladedata for denne kombinasjonen?

Det er stål jeg vil lade.

Primere har jeg både det ene og det andre..

 

For heavy-shot finnes det en god del data på hodgdon.com, men for stål finner jeg ingenting.

 

Også lurer jeg litt på hvilken type remington hylser jeg må forholde meg til i ladetabellene.

De jeg har fått er opprinnelig "Hyper Sonic Steel Shot", er det det samme som Remington STS, Remington-Peters Plastic Game eller Remington Steel Shot? Kanskje de bruker samme data alle sammen?

 

De er forresten grønn og har en gul base-wad samt en nok så høg brass.

Link to comment
Share on other sites

Tror du skal slite med å finne ladedata til Hodgdon Longshot med de hylsene og stål. Amerikanere er ikke som oss - de har et nærmest ubegrenset utvalg i krutt å velge mellom. Til stål liker de mest å bruke Alliant Steel - sekundært Alliant BlueDot. Lyman har ingen ladninger i hverken 12/70 - 12/76 eller 12/89 med denne hylsa og Longshot.

 

Våre finske venner i UnlimitedAmmo har solgt meg denne hylsa et par ganger, men har kun data for Hodgdon HS-7... (Noe jeg tilfeldigvis enda har en slant av, hehe).

 

Status of Steel lister derimot noen ladninger med Longshot i det de kaller for MultiHull... Jeg personlig er tilbøyelig til å la meg innbille at de Rem hylsene med gul basewad er nokså like en "multihull"...? Noen av gutta som er uenig/enig det? En helt standard ikke altfor høy ganske flat basewad i ei rettvegga hylse... Skiller f.eks. 0,8mm i høyde mellom Rem og vanlig Fiocchi...

 

Høyden på culloten (messingen) har forøvrig ingen betydning. Er den for høy er det bare styr, da du får problemer med å resize den skikkelig i pressa.

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Takk for de gode svarene her så langt.

Jeg ville gjerne ha bestemt meg for ladning først og handlet deretter, men så var det det med hylsene, synes det er den vanskeligste parten å shoppe..

Her er et annet svar jeg har fått fra "ballistic products" som kanskje også peker i rettning "MultiHull":

 

The Remington hull you describe sounds like a Remington SPELV (Special Purpose - Extra Large Volume) case. To the best of my knowledge, Remington manufactures three distinct types of cases in 3", the Unibody, SPLV and SPELV. The SPELV is a straight-walled case (most Remington cases are

tapered) and has an internal plastic basewad that is approx. 5mm deep. The color of the basewad can vary however.

 

Jeg vet at man skal holde seg til kjennte data, og det er jo først og fremst det jeg leter etter. Jeg har studert nærmest alt av longshot data som er online til jeg ble gal, har sammenlignet diverse hylsene opp mot hverandre, primere opp mot hverandre og wads. Helt klart de oppfører seg forskjellig men som ofte kan man faktisk se i hvilken rettning man må justere kruttmengden for å være på den sikkre siden.

 

Jeg tror jeg vil prøve ut en Fiocchi/Cheddite/Multihull ladning i 12/76 (med 1 eller 0.5 grain mindre longshot) og teste den med "remington 870 express super magnum" som i utgangspunkt skal tåle mer trykk enn jeg burde forvente med denne testladningen. Har desverre ingen utstyr for å måle trykk, men chronografen kan jeg bruke og dersom jeg ligg under hastigheten som skulle vart maks for denne testladningen så kan jeg jo stoppe der?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg vil prøve ut en Fiocchi/Cheddite/Multihull ladning i 12/76 (med 1 eller 0.5 grain mindre longshot) og teste den med "remington 870 express super magnum" som i utgangspunkt skal tåle mer trykk enn jeg burde forvente med denne testladningen. Har desverre ingen utstyr for å måle trykk, men chronografen kan jeg bruke og dersom jeg ligg under hastigheten som skulle vart maks for denne testladningen så kan jeg jo stoppe der?

 

Dårlig ide, skal du ha noe ut av den ladningen bør den sendes til Eurenco for trykktesting.

 

Alternativt legger du Rem hylsa til side og forteller hvilken ladning du ønsker, finnes gode alternativer i 2 3/4 fiocchi/cheddite hylser.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Multihull er cheddite.. bare bpi som har "eget" navn på den

 

Okei, kjøper den. Men bare en liten refleksjon; det er jo da noe underlig at de også opererer med ladedata på Cheddite hylser. Hvis MH er Cheddite, hvorfor da lage to sett? Det sagt, så skal man heller ikke ta alt av publiserte data for god fisk. Flere av ladningene i Status of Steel lar seg ikke brette med de komponentene som er angitt. Og mener bestemt jeg fikk drøyt trykk (mye høyere enn angitt) på et par av dem.

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering av innlegget over er fjernet. Kjell Olav

 

Har sett en del diskusjoner rundt bpi og multihull\cheddite på shortgunworld, er der jeg plukket opp at multihull og cheddite er samme, har vel og sett på BPI sine sider men finner ikke igjen.

Når det gjelder to sett data så synes og jeg d er rart, men kan vel være at de ønsker å beholde multihull som en ekslusiv vare bare de selger, kan være prisen er høyere og;)

 

Edit: ser nu på siden til BPI at de har begynt og benevne cheddite som "cheddite Multihull"

http://www.ballisticproducts.com/Cheddite-Multi-Hull-12ga-2-3_4-16mm-bag_100/productinfo/1391270/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...