Jump to content

SUHL fra 1980, stål?


eslyso

Recommended Posts

Har arvet hagla til far, dette er en SUHL.

Cal 12/70

Er merket 1280 noe jeg har funnet ut at er laget desember 1980.

Lurer på om denne kan brukes med stål?

På våpnet er det merket en trekant med ett 1 tall i midten, noen som vet hva dette betyr?

 

Takker for alle svar!

Link to comment
Share on other sites

okei, det er ett par andre merker jeg også lurer på, får ikke til å legge inn bilder her, men beskriver etter beste evne..

det en merket er en halv snudd trekant med g 1 og under er det noe som ligner på den andre halvdelen av trekanten, men klarer ikke å tyde hva det er.

 

det neste merket er en N over en delt sirkel med det som ligner en ljå og et åtter i kryss? Blir vanskelig uten bilde men kan prøve å legge det ut senere.

Link to comment
Share on other sites

når det gjelder suhl hagler så har jeg spurt og "undersøkt" ganske mye selv siden jeg har ei suhl 127 fra desember 89. det betyr at den er en av dei siste som er laget siden muren falt november 89 etter hva jeg er blitt fortalt.etter mange teorier ang hva den tåler eller ikke så bestilte jeg en brosjyre fra cornell publications av suhl og merkel samt simson som er produsert av veb-ernst thalmann suhl.denne brosjyren er fra aug 1988. mye fint lesestoff og der står følgende-alle våpen i fra suhl er cip testet og godkjent fra 10.12.75. videre så er våpena trykktestet med følgende opplysninger- kaliber 12-850bar. kaliber 16 med 900 bar. og kaliber 20 med 950 bar. det er også intr og merke seg at mot merpris så kan man få samme våpena trykktestet for 1200 bar!..mot et tillegg i prisen så kan man også få 76mm kammer i disse børsene. vz og 1/2 boring som min børse har så skulle man ikke tro at stål var noe problem. mitt problem er at jeg ikke vil skyte stål med suhlhagla mi siden jeg ikke trenger å bruke den på banen uansett. starhaglene av litt eldre årgang var testet for 650bar. i åpen boring så vet jeg at mange skyter stål med disse uten problem i heletatt. suhlhagla er trykktestet i følge brosjyrer for 200 bar mer,samt at noen ble testet for 1200 bar hvis man ønsket å betale litt ekstra for det. har egentlig vondt for å tro at suhl haglene tåler stål dårligere enn andre hagler med trangboring fra 1/2 og åpnere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...