Jump to content

Min revejaktstråd


Hunderørret

Recommended Posts

Som helt fersk jeger er det så mye jeg lurer på. Er nok ikke alene om det. Tenkte derfor jeg kunne lage en tråd hvor jeg legger ut litt info om hva jeg gjør. Kom gjerne med innspill. :)

 

Først kan jeg jo legge ut to bilder fra området jeg jakter i. Ett oversiktsbilde hvor en ser litt av området rundt jordet jeg jakter, og ett bilde zoomet inn hvor jeg har lagt til litt kommentarer.

 

A er stedet jeg har sittet på post. Har god cammodrakt med hansker og annsiktsmaske. Tofot og krakk å sitte på. Elgene ser ihvertfall ikke til å bry seg om meg. De har kommet på besøk begge turene jeg har hatt til nå. Vil tro de har kommet så nært som 75 m begge gangene.

 

B kommer det inn en sti/dyretråkk hvor rådyra gjerne tusler ut fra. De holder seg som regel i øvre kant av jordet.

 

Den røde streken er stedet hvor jeg har observert reven ved flere annledninger. (Jeg bor i hus med god oversikt ned på jordet).

 

Det røde området er markert da det her ikke lenger går åpen drenering. Her er det høyt gress og dreneringsbekken er lukket igjen.

 

Problemet til nå er jo at Mikkel er som sunket i jorden de turene jeg har hatt. Nå har ikke akkurat Mikkel vært på jordet hver dag før da. Men noen turer har han jo vært. Alt i fra tidlig på morgenen, midt på dagen og utover kvelden mot skumringen. Jeg lokker med en Nordik Mini Predator, og uten å være noen ekspert høres da lydene omtrent ut som på DVDn jeg har. Har også klart å lokke inn Mikkel fra verandaen en dag jeg hadde sett ham litt tidligere.

 

Når jeg har vært på post så har jeg fulgt skogkanten fra venstre mot punkt A. Det har vært omtrent vindstille og jeg har hatt vinden mot meg fra jordet.

 

Burde jeg posisjonere meg annerledes? Bytte post? Fortsette som jeg gjør? Alle innspill settes pris på. Så skal jeg komme med jevne oppdateringer når jeg har vært ute.

 

:)

 

normal_BDOversikt.png

 

normal_BDZoom.png

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ventet med hareskriket til etter jul senvinter og heller kjøpt en fugleskrik fløyte og musepip.

 

ikke at ejg har fått inn annet enn hare på hareskrik vinterstid.

 

men er visst fugleskrik og musepip som gjelder sommer og høst, sier de som kan det.

 

Og fugleskrik funker og forsåvidt, fått 2 stk på det i år

 

Edit: også er det vinden da, reven kan som de fleste andre dyr her i verden lukte. så medvind er sjelden suksess

Link to comment
Share on other sites

Lydvalgtips er notert. Bestilt meg en fugleskrik fløyte og en musepipe "belg". Fått med meg at Nordik Mini Predator også kan lage muselyder. Synes kanskje denne lyden blir vel høy i volum, men det skal vel være sånn for å lokke rev litt unna inn.

 

Foresten fryktelig lett å miste den grønne strikken/ringen på fløyta om den er festet langt ut for å få muselyd. Så gjør det til en vane å feste den innerst igjen når en er ferdig på posten ;)

 

Har vært ute noen turer til. Fått lov å jakte på et par jorder til også. :) De driver med slått så jeg har sett Mikkel 2 kvelder på rad men ikke når jeg har lokket. Feilsøker litt og prøver å lære av det jeg gjør. Har 2 ting jeg skal prøve annerledes. Som de sier på Lockjakt på räv: Når de satt med ryggen i annsiktet så kunne de ta 30-40 turer uten rev. Med vinden i ryggen derimot ble det straks noe annet. Så nå blir det et par turer med vinden i ryggen.

 

Det andre jeg tror jeg kan ha gjort feil er harelyden. Skal jo være mulig å bruke den også nå. Tror jeg har laget en lyd som blir for tynn, for skrikete. Ligner mye mer på den lyden de kaller kaninskrik på dvdn. Harelyden er jo litt dypere så det skal også prøves.

 

Bare å komme med innspill på det jeg holder på med. Etterhvert må det jo nesten bli min tur. Vært ute hver kveld i en ukes tid, men 2 av dagene gikk stort sett med til rådyrlokking. Det også uten hell. :roll::|:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...