Jump to content

Vedlikehold av hakemontasje?


slb

Recommended Posts

Hei,

Etter å ha brukt drillingen, med hakemontasje, i regnvær og snø osv, blir jeg sittende å pusse børsa med den tanken at hakemontasjen (basen) også burde ha seg en puss på noe vis.

 

Siden drillingen også blir mye brukt uten kikkertsikte på, vil hakemontasjebasen samle en del fukt og fremmedlegemer. Dette kan jo ikke være bra i lengden, da smågrus kan legge seg nede i basene. Noen som har tips?

 

Er det noen "riktig" eller "feil" måte å vedlikeholde en hakemontasje på?

Link to comment
Share on other sites

Skjønner. Gode tips, men er det ikke en overhengende fare for at det kan bli for mye olje rundt og nedi hakemontasjen? Kan det hende at klørne på kikkerten blit for glatte eller glir ved avfyring eller av/påmontering?

 

En annen ting jeg tenkte på, som er litt off-topic, er hvordan dere med hakemontasje monterer/knepper på kikkerten? Smetter dere den rett nedi bakerste base ved å trykke ned kikkerten? Eller holder dere låsen på montasjen i bakre stilling, knepper på kikkerten, for så å slippe låsen frem igjen? Hva er riktig eller feil måte å montere/kneppe/sette kikkertsiktet på?

Link to comment
Share on other sites

Frykter du at du har for mye olje nedi der kan du jo ta trykklufta og blåse ut overskuddet som ikke har trukket inn i blåneringa da..

 

Montasjen er laget slik at trykket nedover skyver de bakre låsehakene bakover, ergo smekklåsprinsippet. Først når de glir fremover igjen kommer inngrepsflatene i kontakt med hverandre. Den eventuelle slitasjen på disse blir lik. Jeg trykker derfor siktet ned til montasjen klikker på plass...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...