Jump to content

Hjelp til valg av rifle


bonzai

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en rifle jeg har tenkt å bruke til rypejakt, harejakt, kanskje en and eller en gås innimellom og til å ta rev/annet smårovvilt hvis sjansen byr seg. Har ikke lyst å ha noe grovkalibret rifle til dette bruket og har falt ned på .17hmr eller .22wmr.

 

Kan noen si meg hvilket av disse kalibrene som egner seg best til de byttene jeg skisserer? Jeg er litt bekymret for at det er for mye futt i disse og at mye kjøtt vil bli ødelagt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på utkikk etter en rifle jeg har tenkt å bruke til rypejakt, harejakt, kanskje en and eller en gås innimellom og til å ta rev/annet smårovvilt hvis sjansen byr seg. Har ikke lyst å ha noe grovkalibret rifle til dette bruket og har falt ned på .17hmr eller .22wmr.

 

Kan noen si meg hvilket av disse kalibrene som egner seg best til de byttene jeg skisserer? Jeg er litt bekymret for at det er for mye futt i disse og at mye kjøtt vil bli ødelagt.

 

.222/.223 må jo være perfekt for ditt bruk. Med nedladet hastighet på kulene kan du skyte ryper med god samvittighet....

Link to comment
Share on other sites

Ser at .222 og .223 har 4-5 ganger så mye anslagsenergi som en .17hmr, vil ikke dette gjør vondt verre på småvilt?

 

Det snakkes om nedladet hastighet, er dette noe man får kjøpt i butikk eller må jeg begynne å lade selv?

Link to comment
Share on other sites

Svigerfar er kjempefornøyd med sin Savage i .17HMR. Duene falt med relativt lite skade såvidt meg bekjent, men reven måtte ha et par V-Max av ukjente grunner (Gamepoint neste gang). Den er bittelitt ømfintlig for vind da kulene er svært lette, men den går da også veldig mye raskere enn sin motpart, og er svært presis på en rolig dag. Alt dette er bare preik da jeg aldri har prøvd .22WMR. (Har hørt den har tyngre kuler, lavere hastighet og er like presis, så tomato-tomato)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...