Jump to content

arvet uregistrert rifle, ikke lov å registrere?


gordonsetter81

Recommended Posts

Hei

 

I helgen var jeg hjemme hos min far, hvor jeg ryddet kjelleren. Dette i et hus som han har arvet av sin far igjen, som er min bestefar. Denne kjellerboden har ikke vært ryddet siden min far flyttet inn. Bak gamle pelser og diverse annet møllspiste klesplagg finner jeg en Mauser M98, med kikkertsikte og jaktstokk. Ser også ut som det er gjort et løpsbytte også, men beholdt godkaliberet 7.92x57JS.

 

Har i de siste mnd sett meg rundt etter ei rifle for å bruke på storvilt så jeg ble veldig glad når jeg fant denne. Ringte i dag tidlig våpenkontoret i Oslo hvor en dame plukker opp telefonen. Jeg forklarer hva som har skjedd og sier at jeg ønsker å registrere denne på meg til bruk på jakt. Da sier hun at vist riflen har vært registrert før så var det ingen problem, men vist den var uregisrert var det umulig å få den registrert. Hadde det vært en hagle så hadde det vist ikke vært noen problem. Jeg spørr henne en gang til om hun er sikker, hvor hun da sier at dette er noe de har fått streng beskjed om. Så hun mente at den eneste måten jeg kunne beholde våpenet på var å blombere det. Det hadde tross alt vært flere våpenamnestier i Norge.

 

Er det virkelig slik? Så Norge mener det er bedre at jeg plomberer denne riflen, for så å kjøpe meg en ny? Kan ikke skjønne logikken i dette. Jeg mener fast bestemt at jeg har hørt om flere som har fått registrert rifler som ikke tidligere har vært registert ved funn i "dødsbo"? Skulle tro at det var i alles interesse å få så stor andel som mulig av uregistrerte rifler registrert?

Link to comment
Share on other sites

Det er nok etter boka slik hun du snakket med sier, men unntak har blitt gjort. Det er uansett helt og holdent opp til den som behandler søknaden din, så du får levere inn en søknad og skrive i søknaden grunnen til at du ønsker å registrere den.

Link to comment
Share on other sites

Her tar damen du snakket med ganske enkelt feil. Jeg snakket nylig med formannen i Norsk Våpenhistorisk Selskap om en identisk sak, der ei enke fant en gammen KV salong etter sin avdøde mann. Denne ønsker jeg å kjøpe, men fikk først svar fra en poltimyndighet at det ikke lot seg gjøre å etterregistrere rifler pga amnestiene ikke lengre gjelder. Det vedkomne glemte var at dette bare er et rundskriv fra POD med en anbefalning, det er ikke lovfestet, derved er det opp til den lokale politmester om han vil at du skal få registrere denne eller ikke. Jeg har nå fått dette i orden ved å vise til gjellende våpenlov.

 

I ditt tilfellet blir jeg overrasket om de ikke går med på det. Ta med faren din til politikammeret og legg frem saken på en skikkelig måte. Om den du møter på våpenkontoret har et snev av medmenneskelighet, og du forteller at du uansett skal ha ei storviltrifle, så bør den gå igjennom. De skjønner jo at det er litt ekstra stas å arve rifla etter bestefar. Samtidig er det ikke feil å la dem få vite at du uansett akter å kjøpe ei spell ny om du ikke får denne. Resultatet er selvfølgelig at politiet blir oppmerksomme på at det finnes ei uregistrert rifle hos dere og dere vil nok få klar beskjed med diverse trusler om at den må leveres inn eller plomberes omgående. (Dersom de ikke går med på å registrere den altså).

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...