Jump to content

Lokkejakt, lar rådyrbukken seg lure to ganger?


chmeland

Recommended Posts

Hei

Var nettopp ute og prøvde min nyinkkjøpte Nordik Roe lokk. Den fungerte over forventing; etter 7 minutter kom bukken springende mot bilen der jeg satt med åpent vindu. På 50 mter stoppet den, så litt mot der jeg satt, og sprang tilbake mot skogen.

 

Vil den huske dette om 19 dager når jakta begynner? Har noen erfaring med å lokke samme bukk flere ganger?

 

mvh

Christian M

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke smart å lokke før jakta. Du kan være heldig å få den inn, men ikke regn med det. Once bitten - twice shy.......

 

Leser fra tid til annen her på kammeret at folk er ute og lokker før jakta. Skjønner iveren etter å komme igang, men du risikerer å støkke bukken og at den ikke kommer inn igjen (sannsynligheten er vel heller liten at den kommer inn igjen). Andre skriver at de ikke lokker på egne områder. Ingenting ulovlig med det, men hadde det blitt lokket på mine marker hadde jeg ikke vært nådig. Så tenk dere om flerer ganger før dere vurderer lokking på andres grunn.

 

 

Lykke til med lokkingen.

Link to comment
Share on other sites

halloen.

 

neida, det går bra. brunsten har jo bare akurat startet. når brunsten er på topp så klarer ikke bukken å holde seg unna hvis du piper litt på den. gjort dette mange ganger tidligere.

må si meg litt enig med erikr også. MANGE gjentatte lokkinger kan skade jakten din. men en gang er ikke nok til å skremme bukken unna.

 

 

lars

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, alle tre.

 

Det er mulig den fikk ferten av meg, men den flyktet ikke i panikk. Jeg satt i bilen med åpent vindu, i et område der det ferdes folk nokså ofte. Bukken står ofte på dette jordet, og det passerer folk stadig vekk.

 

Jeg skal la dere høre hvordan det går :-)

 

mvh

C

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...