Jump to content

Buckshot mold


Fourten

Recommended Posts

Etter ideer fra http://castboolits.gunloads.com/ har jeg nå i kveld syslet med litt 3D tegning av en "Buckshot Mold".

 

Kavitetene er tenkt til .32 kuler eller #00 buckshot. i millimeter blir det 8,38mm(?). Hvor mye må jeg evt kompansere diameteren i kavitetene for å få akkuratt .32 blykuler når de er avkjølt? Et annet problem er om den noensinne blir laget, så må den jo evt fylles med vismuth som utrolig nok utvider seg ved avkjøling.

 

normal_prt0001~3.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg 2-hulls lee rundkuleform i ,311 diameter for støyping av bucshot.link

http://www.leeprecision.com/html/catalog/blackpow.html

Synes egentlig at de er litt for store i diameter da jeg ikke får nedi mere en 12 stk på en 12 /75 patron med wad typen jeg bruker.

Jeg synes at 12 kuler er litt for lite og at patronen mister "dekningen"veldig fort.

Det ideelle for mitt bruk er en rundkule på ca 6mm

Det var en slik kuletang til salgs på e-bay her om dagen ,men den var veldig populær og ble solgt for 200 usd.

Ellers kan du jo prøve å borre hull i 4 litt større kuler og bruke fiskesene i mellom kulene på ca 75 cm.

Spektakulær effekt på rådyr :shock:

Link to comment
Share on other sites

Bildet er på plass. Tanken var å lage maaange kuler samtidig. Hele formen er 95mm høy, for å passe inn under en Lee-gryte. Ellers er den 45mm bred og 20 dyp. Stammen er her tegnet 6mm. Kavitetene kan lett endres til andre dimensjoner. Tanken er å frese den ut i alu med en 6mm kulefres.

 

Om noen kan gi meg litt inputt på dimensjonene for "hakket" til tangen på baksiden av formen, ville det ha vært fint.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du lager formen som på tegningen, så tror jeg du vil få masse delvise hagl. Vil det ikke bli gasslommer i toppen av hvert haglkammer? Tror jeg ville gått for et design med direktefylling av hvert hagl ala 6-skuddsblokkene til LEE.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hvis du lager formen som på tegningen, så tror jeg du vil få masse delvise hagl. Vil det ikke bli gasslommer i toppen av hvert haglkammer? Tror jeg ville gått for et design med direktefylling av hvert hagl ala 6-skuddsblokkene til LEE.

 

- Øivind

 

Enig der. Tviler på at denne designen vil fungere, men fortsett jobbingen:)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du lager formen som på tegningen, så tror jeg du vil få masse delvise hagl. Vil det ikke bli gasslommer i toppen av hvert haglkammer? Tror jeg ville gått for et design med direktefylling av hvert hagl ala 6-skuddsblokkene til LEE.

 

- Øivind

 

Designet fungerer greit det, om en kikker litt nøye på kuletenger vil en se at det er endel grunne spor på tvers av de, nettopp for å la luft unnslippe når en fyller formen. Lages enkelt og greit med en fin 3-kant fil.

Tenger som ikke fylles skikkelig trenger ofte en oppfiskning av disse sporene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...