Jump to content

Stivkrampevaksine


Guttapåskauen

Recommended Posts

I anledning at jeg i dag fikk en stivkrampesprøyte vil jeg minne forumets lesere på at en stivkrampevaksine på fornyes hvert 10. år for å ha full effekt. Siden jeg i kveld knapt kan løfte en øll med ventrearmen vil jeg minne leserne på at stivkrampe kan være dødlig.

 

Er du typen som bestandig går med plaster, er du typen som har klippekort på legevakta, er du typen som gjerne tar et basketak med en grevling i et tømt svømmebasseng, er du typen som mater grønnlandshunder med fingrene - Pass på at du er vaksinert :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du er vaksinert en eller to ganger etter grunnvaksinen, er sjansene store for at du er immun for livstid. Dette ble jeg fortalt da jeg fikk en sprøyte etter å ha stukket meg på en hestesko spiker(i hestemøkk er det spesiellt mye stivkrampebakterier) Jeg hadde da glemmt at det var under 10 år siden forrige gang(hundebitt) og hvertfall glemmt at jeg året før fikk den duovaksinen da vi reiste til Afrika...Dette fortalte jeg ETTER at hun satte sprøyta.

 

Stivkrampe er også en ANAEROB bakterie som utvikler toksinet når såret lukkes. Derfor KAN et skrubbsår være nok. Hvis du vet om at du definetivt ikke er vaksinert, og du stikker deg på en skitten spiker, dyrebitt etc etc. kan du bare holde såret åpent hvis du er milevis og dagevis fra sivilisasjonen.

 

det var dagen utfyllende wikipedia :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...