Jump to content

Tips og råd til en nybegynner


alexander

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg hopper uti min første post på dette meget gode forumet. Jeg har vært så heldig å få plass på Statskogs opplæringsjakt på villrein. I den anledning trenger jeg noen råd/tips om utstyr fra dere som har gjort dette før. Som introduksjon må jeg bare nevne at jeg er kanskje litt i overkant opptatt av håndverk, tradisjoner etc. Føler meg ikke helt vel i Fancy Gore-Tex dresser og ultramoderne over/under. Trives bedre i nickers og med en sideligger. Ikke at det er noe galt i førstnevnte altså, det bare er ikke helt "meg".

 

1: Bekledning

Jeg har en helt grei frilufts/turdress fattern kjøpte på XXL en gang. Den gjør sikkert nytten, men er heller ikke helt innertier. Har derfor bla. kjøpt meg skikkelig lederhose i Bayern i sommer. Vurderer sterkt å kjøpe meg en ny jakke også. Er det noen her som har erfaringer med wadmel/tweed? Ser bla. at Norteam selger klær fra østerriske Jagdhund. De synes jeg virker både klassiske og praktiske. Men jeg er litt bekymret for om de kan bli for varme? ved høy aktivitet, og litt klamme ved svette og regn? Skal jo ha en pakkramme på ryggen også...

 

Ser i grunn for meg at det er litt vanskelig å kle seg godt til reinsjakta. Det er jo både mye gåing/bæring og mye stillesittende. Og været, det skifter jo fort som fy.

 

2: Kniv(er)

Her er sikkert meningene mange. Men hvor mange kniver trenger du egentlig? Har en liten skarp kniv á la Brusletto Bamse og en håndholdt øks fra Fiskars. Bør ikke det holde til å ta ut/partere et storvilt? Dersom jeg eventuelt bør vurdere en ekstra kniv....er det lurt å satse på en samekniv? Hadde vært litt greit å eventuelt velge en kniv som kan brukes til litt forskjellig når jeg først kjøper en.

 

På forhånd takk for hjelpa,

Alexander

Link to comment
Share on other sites

Om du liker tradisjon er i alle fall ikke tysk/østerriske klær riktig på norsk reinsdyrjakt.

 

Tradisjonen for reinsdyrjakt i Norge (slik den drives siden den ble det vi anser å være etisk forsvarlig i dag) er skallbekledning som gjør det mulig å gå med minst mulig klær når man sliter seg oppover/bortover fjellet, og muligheter for å fylle på med varmelag under ved mindre aktivitet. Ønsker du å ta vare på og respektere tradisjoner er dette veien å gå.

 

I dag vil jeg si at dersom man ikke ønsker å kjøre gore-tex er det like greit å finne seg klassiske bomullsplagg (jakke /m hette og bukse/knickers) og bruke ull under. Så får man ta med regntøy ved siden av.

Link to comment
Share on other sites

Kniv og liten øks er ikke dumt, det hender jeg har brukt det selv. Jeg holder meg som regel til en slaktekniv, men har alltid med meg en Rudolfstropp http://www.knivmaker.net/om__rudolfstoppen_.html. I fjor skøyt jeg begge simlene mine ut av samme flokken og da ble det en del slaktearbeid. Jeg hadde ikke med meg øks, men ved å bruke Rudolfstroppen et par ganger hadde jeg sylskarp kniv hele veien.

 

Brusletto Bamse har jeg ingen erfaring med. Prøv den, så gjør du deg kjapt opp en mening om du beholder den som slaktekniv eller om den blir en allround-kniv. Selv foretrekker jeg slaktekniver med litt mer bøy på eggen. Og ja, glem samekniver, noe mer bortkastet kniv vet jeg vel ikke om.

 

Veldig fint å se yngre jegere som er opptatt av mer tradisjon og kvalitet. Noe av det verste jeg ser er folk i typiske amerikanske harry kamuflasjeklær. Det er helt klart en fordel for jaktas omdømme at man signaliserer tradisjon også gjennom klesvalget. For turgåere som ikke skjønner seg på jakt er forskjellen ganske så stor om de plutselig støter på en kamo-kledt "luring" i forhold til en person med typisk norske fjellklær. For reinsdyra spiller det ingen rolle, jeg har sittet med signal-orange caps og vest mens en flokk på ca 50 dyr gikk forbi meg på maks 10m uten å bli oppdaget. Det eneste jeg anbefaler er å bruke så lyse klær som mulig, da synes du ikke så godt når du beveger deg over lys mose og stein som det er mye av på fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Har prøved en del forskjellige kniver, og har ingen favorit. Alle fornuftig utforma kniver for formålet har gjort jobben så langt. Et bryne som Tordenkjeppen anbefaler er nok ikke dumt hvis det er mye slakting som skal utføres. Har personlig heller ikke noe favoritt bryne!

 

Reis lett, hver så mobil som mulig, men ikke så lett at det går ut over kommfort ( fjelldukken og mat) og sikkerhet!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Noe av det verste jeg ser er folk i typiske amerikanske harry kamuflasjeklær. Det er helt klart en fordel for jaktas omdømme at man signaliserer tradisjon også gjennom klesvalget. For turgåere som ikke skjønner seg på jakt er forskjellen ganske så stor om de plutselig støter på en kamo-kledt "luring" i forhold til en person med typisk norske fjellklær.

 

Har tenkt på dette selv. For meg føles det i alle fall feil å stille opp i kamuflasje fra topp til tå med "krigsmaling" i fjeset, en enorm lyddemper og fancy stativ under børsa...

 

Takk for tips angående rudolfstroppen. Skal sjekke ut den litt nærmere.

 

A

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg var deg ville jeg valgt følgende klassiske bekledning:

 

Mosegrønn eller grå fjellanorakk + knikkers/bukse + høye gamasjer. Alt dette i tettvevd bomull som er vindtett (evt. impregnert med voks utsatte steder for vannavvisning). Med ull under er det begrenset hvor våt kald du blir selv om det regner.

Grå/grønn ullue

Støvler - hmmm usikker på hvilke gode lærstøvler som er "klassiske", men her kan du sikkert ta noen standard høye/mellomhøye jaktstøvler

Klassisk tollekniv/jaktkniv med bjørkeskaft el.l.

 

Som andre har vært inne på: viktigst at du har ull innerst og flere tynne lag som du kan ta av og på avhengig av behov

Link to comment
Share on other sites

Skal du til Njardardheim? Var der selv for et par år siden på opplæringsjakt.

 

Viktig å ha med klær for å holde regnet ute, samme hvilket vær som er meldt.

Er det lite vann i magasinet kan det fort bli en del gåing, ha en god sekk med plass til noen kilo fellesutstyr med inn i terreng og kjøtt på vei ut av terreng.

Grei håndkikkert er et must, den som oppdager rein først rykker frem i køen om hvem som skal skyte.

 

Ellers kan det sies at det er meget dyktige instruktører,

kos deg og lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Skal du til Njardardheim? Var der selv for et par år siden på opplæringsjakt.

 

Viktig å ha med klær for å holde regnet ute, samme hvilket vær som er meldt.

Er det lite vann i magasinet kan det fort bli en del gåing, ha en god sekk med plass til noen kilo fellesutstyr med inn i terreng og kjøtt på vei ut av terreng.

Grei håndkikkert er et must, den som oppdager rein først rykker frem i køen om hvem som skal skyte.

 

Ellers kan det sies at det er meget dyktige instruktører,

kos deg og lykke til.

 

Jess, jeg skal til Njardarheim. Flott at du synes instruktørene er dyktige. Kjenner at jeg bare gleder meg mer og mer. Braker løs om fire uker.

Og igjen, takk til alle som har svart.

 

Alexander

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har du funnet deg utstyr til jakta?

 

Jeg har jaktet i flere år med svenske forsvarets gamle feltbukse i tettvevd vadmel + oilskin jakke, senere ble det den norske feltbuksa + jakke i mikrofiber som puster bedre.

 

I dag vil jeg si at dersom man ikke ønsker å kjøre gore-tex er det like greit å finne seg klassiske bomullsplagg (jakke /m hette og bukse/knickers) og bruke ull under. Så får man ta med regntøy ved siden av.

 

Fjällreven har vel også bra utvalg i klær i slitesterkt bomull/polyestermateriale, som kan vokses.

 

Og i tillegg, har du fjellduk så kan den brukes som poncho om himmelens sluser skulle åpne seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...