Jump to content

Nikon monarch eller Carl zeiss duralyt.


Trollfugl

Recommended Posts

Som tittelen sier..

 

Nikon monarch mce 2,5-10x56 30mm med lys (pris ca. 5500kr)

 

Eller

 

Carl Zeiss duralyt 3-12x50 ret 60Med lys (pris ca. 7800kr)

 

Jeg er ute etter en god allround kikkert til bruk på alt fra skumringsjakt til lyse dagen.

 

Her jeg er ute etter meninger fra folk som har en av delene eller har prøvd begge kikkertene i felt (ikke bare sett i gjennom på butikken)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har ikke så god erfaring med nikon, men vil si litt om Zeiss duralyt. Det er en veldig god kikkert til sitt bruk. Jeg hadde den i 1 år og da begynte lys justeringen å tulle seg til. Sendte den inn og sa jeg var missfornøyd. Fikk en Zeiss classic diavari i retur. Dette treger jeg ikke på i det hele tatt. Ser det er mange butikker som selger den billig nå, det er den veldig god kikkert. Den er et godt heste hode foran duralyt etter min mening. bedre optikk, mer lys sterk, tøffere utseende og litt mindre oppbyging så den ser mer snedden ut. Så vil anbefale å kikke litt på de =)

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Mitt nikon Monarch- sikte (2,5-10*56) har til nå vert min gode venn i 6 sesonger, og det har virkelig vert en god venn.

 

Det har vert med på mange røffe turer og viser seg som eit solid redskap. Har benytta det til all type storviltjakt, men har særlig blitt brukt til skumringsjakt etter hjort. Stolpene på kvar side og nedenfra er meir enn tjukke nok til skumringsjakt sjølv om dei ikkje er medforstørrande slik Zeiss Classic er. Har aldri hatt problem med å finne siktekorset sjølv i ekstremt dårlig lys. Hadde eg valgt igjen, hadde eg nok valgt med lys, i og med at prisforskjellen er såpass liten. I tillegg til meg har min bror, pappa, + fire kamerater samme sikte, og ingen har til no hatt spesielle feil med siktet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde Nikon Monarch 2,5-10x56 tidligere, jeg fikk dugg i den etter en våt jakttur.(6år)

Fikk erstattet kikkerten og kjøpte en Zeiss classic Diavari 2,5-10x50.

Denne var Veldig mye betre en Nikon kikkerten, ekstremt lyssterk og veier omtrent halvparten :D

 

Diavarien med lys koster omtrent det samme som Duralyten, men optikken er nokk som heintore også nevte betre på Diavarien.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...