Jump to content

Demontering av løp, Ruger M77, gjengejobb.


Hydrox

Recommended Posts

Må ha av løpet på rugeren min for å kunne spenne opp løp for å slå gjenger for demper.

Jeg har nå dreier vekk gjengene inni en M30 mutter og splittet den i ene siden. Planen er å tre denne innpå løpet og klemme det fast i skrustikke for så å skru kassen av løpet. Vil dette kunne gi meg nok hold til å få skrudd av løpet?

Mutteren som er splittet på langs og dreiet glatt innvendig vil fungere som en klemring rundt løpet.

 

Har ellers dreiet meg en hylse med lik konusitet som løpet, konisk innvendig og paralell utvendig og splittet på langs denne og. Da får jeg satt løpet godt fast i chucksen på dreiebenken. Aldri gjort dette før men ser for meg at det må bli en god løsning for å spenne opp noe konisk... Eller hvordan gjør de lærde i børsemakerfaget dette?

Slå gjenger i benk er jeg bra stødig på, har bare ikke kranglet med løp som er konisk utvendig før :)

 

Tips og triks blir selvfølgelig godt mottatt.. :)

Link to comment
Share on other sites

Fant denne inne hos Midway, tror jeg høgger ut en slik av et solid flattjern og skjærer meg noen eikeklosser og legger inni. Burde funke siden de faktisk selger den slags :)

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/226100

 

Slike kjefter som du linker til har jeg faktisk sett i vanlige verktøysjapper i bergen, men takk for tips :) Jeg har denne hersens "target gray" finnishen (glassblåst) på løpet som er vanvittig lett å sette merker i og da tror jeg treklosser er god sort. Om ikke så leverer jeg bare inn børsen til en glassmester som glassblåser den på nytt for meg.

Link to comment
Share on other sites

hei !

 

En trenger vanligvis ikke demontere løpet på en boltrifle for å gjenge for demper. Du tar bare og dreier en bolt med diameter lik sluttstykket, men noe lengre. Så borer du inn en tapp fra siden som medbringer, den skal ta tak der hevarmen slår mot kassa. Chucken spennes på bolten, og så setter du senterspissen i pipa og slår de gjengene du behøver. Pass på at medbringeren tar tak hele tiden, ellers blir det dårlige gjenger. Men det pleier ikke være noe problem. En må naturligvis også kontrollere at det ikke er kast av betydning når en har spent opp. Det kan evt. også rettes opp ved papirshims under chuckbakkene.

 

Når en så har slått gjengene, så må pipa krones på nytt. Da må en lage en skive med innvendige gjenger lik den lyddemperen har, altså lik de som nå står i pipas munning. Utvendig diameter må løpe med gjengene og være glatt og fin. Skiva skrus innpå pipa og så monterer en brilla på denne og kroner med et skarpt stål - langsom hastighet og rikelig med skjærolje (rapsolje).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...