Jump to content

Lage rådyrlokk selv?


Torquemada

Recommended Posts

Er det noen som har forsøkt å lage lokkefløyter selv? Fløyter med samme utforming som loken til Klaus Demmel eller Weisskirchen bør ikke være så alt for problematisk. Det eneste jeg er usikker på er materialet til membranen.

 

Jeg har en Weisskirchenføyte, men membran er utslitt. Har ikke funnet noe got materiale å erstatte den med. De typene plast jeg har forsøk er for myke.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har forsøkt å lage lokkefløyter selv? Fløyter med samme utforming som loken til Klaus Demmel eller Weisskirchen bør ikke være så alt for problematisk. Det eneste jeg er usikker på er materialet til membranen.

 

Jeg har en Weisskirchenføyte, men membran er utslitt. Har ikke funnet noe got materiale å erstatte den med. De typene plast jeg har forsøk er for myke.

 

http://www.jaktfall.no/produkt/lokkefloyter-lokkeutstyr/lokkefloyter-utstyr-radyr/rep.sett-weisskirchen-radyrlokk

Link to comment
Share on other sites

Du kan bruke bjørkekvist på ca 15-20mm tjukkelse og ca 150mm lang

Kløyv kvisten i to deler,sørg for at flatene blir glatte,på den eine halvdelen skaver du ut ein tynn flis,ca 50mm lengde

På den andre halvdelen skaver du vekk litt for at membranen kan vibrere,ta ikkje for mykje vekk i gongen,prøv deg fram

Når du klemmer dei to halvdelene sammens og blåser får du fram toner som er fullgode med det som finnast på markedet!!

Denne har eg også lokket inn rev med...Denne fløyta blei frå gamalt av kalt for haukepipe

Stivheten på membranen bestemmer grunntonen i fløyta,med denne fløyta kan du lage hareskrik og hetslåt

Det tar max 10 min. å lage denne,bruk fersk kvist av bjørk...

Link to comment
Share on other sites

Gorrlausen, dette høres absolutt spennende ut. Men jeg greier ikke helt å se for meg alle detaljene. Når du skriver "På den andre halvdelen skaver du vekk litt for at membranen kan vibrere", mener du da å lage et spor omtrent slik som finnes på de tyske lokkene? Finnes det kanskje bilder eller tegninger av en slik føyte som dette?

Link to comment
Share on other sites

Her står det mye interessant. Tror jeg må prøve dette :mrgreen:

 

Eg las dette i boken til Reidar Sevåg "lyd og læte" heiter den

 

Det som stend i den tråden du refererer til er basert på samme prinnsipp,bare at eg har gjort det på ein enklere og mindre elegant måte

Men at dette funker er det ingen tvil om...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...