Jump to content

.223 eller 17HMR og 6.5x55


12gauge

Recommended Posts

Hei :smile:

 

Har kommet opp i det velkjente valgets kval, og trenger noen gode råd fra erfarene riflejegere :)

 

 

Etter et års tid med Fru Hagla stående i ensomheten i våpenskapet, er jeg i ferd med å finne en eller kanskje to følgesvenner til henne. :winke1:

 

Vilt som jeg ønsker å jakte på med rifle er følgende: Due og annen jaktbar "småfugl, Tiur, Orr, hare, rev og rådyr.

 

I utgangspunktet hadde jeg bestemt meg for rifle i kaliber .223, som vistnok dekker mine behov.

 

Men etter å ha snakket med folk og fe, har jeg hørt at 17HMR er et veldig presist våpen med flat bane, og det lille kaliberet passer ypperlig til vilt opp til rev (med riktig ammo).

På bakgrunn av å ha hørt mye positivt om 17HMR, har jeg tenkt tanken om det vil være bedre å kjøpe 17HMR og 6.5x55 istedenfor kun .223. På den måten vil jeg jo både utvide viltmuligheten og ha et mer korrekt våpen til vilt jeg skal jakte. Vil jeg ikke?

 

Er det andre valg jeg bør vurdere?

 

Jeg har ikke råd til 2 rifler med sikte på stående fot, så det blir evt. en i år og en neste år :)

 

Hva mener folket om dette?

 

På forhånd takk for all innspill :D

 

PS! Er forøvrig links-skytter om noen har noen råd om fine rifler :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :smile:

 

Hvordan er 6.5 på mindre vilt? Jeg ser for meg at det blir lite kjøtt igjen på f. eks en due som er tatt med 6.5. Er jeg helt på jordet?

 

Til dere som mener at 223 er et godt valg, lurer jeg på om dere hadde valgt 223 foran 17hmr selvom man uansett skulle ha 6.5?

 

Tar gjerne flere tips her:-)

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Har skote ein del gås med 6,5 ein gong blei mageregionen til eit einaste hol ellers har eg problem med å finne det eine holet på fuglen iverfall, blir berre eit ørlite hol men husker ikkje om det er inngangs eller utgangsholet, blir fine slakt. veit at 6,5 er mykje brukt på rype så eg trur det går som regel bra og skyta due med kaliberet og. Ei og anna blir kanskje sundskoten men du mister sikkert ei og anna med .223 eller 17 hmr og trur sistnevnte er svært følsom for vind. 6,5 er kjent for god prsisjon og

Link to comment
Share on other sites

Vist du ikkje har planer om å jakte storvilt de nermeste årene så hadde eg valgt 223, billigere ammo en 6,5.

Men vist du har planer om å skyte mye så hadde eg søkt om 22lr og 223. Du vil sikkert finne noe som e greit på finn til en grei pris.

Om valget skulle ende på 6,5 så trenger du ikkje være redd for at fuglen eksplodere, bare velge rett type kule. samme på 223. Og lite fugl så skyt i halsgrop så trenger du ikkje være redd for at bryststykket blir ødelagt. 22 lr å fint til småvilt også, og billig å skyte med.

No har 223 mindre rekyl en 6,5 også, noe som passer bra for en begynner. Så med tid så kan du kjøpe deg demper også :mrgreen:

 

Så et lite tips eg ville valgt en rifle med lav rifle stiging så kan du få bedre balanse på en tyngre kule. 1:7. 1:8 .1:9 stigning.

 

Det er mange tråder om links rifler her på kammeret så er bare å ta en titt her :mrgreen:

search.php?keywords=links+rifler&terms=all&author=&sc=1&sf=all&sk=t&sd=d&sr=topics&st=0&ch=300&t=0&submit=S%C3%B8k

Lykke til med valget å lesingen. Bare å spørre vist det er mer du lurer på :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Pluss med vanlig treningsammo får en mer glede av en 223 enn en 6,5 i tanke for antall smell for samme pris;)

2kr for 223 (dog russisk, men mer enn god nok for trening) Barnaul/wolf ammo

5-6 kr for 6,5 om en skal kjøpe selv. Norma rekrutt (tatt fra minnet da jeg ikke har kjøpt denne typen ammo på noen år nå)

Lader en selv blir det ca 2,50 for 223 og 6,5 er jeg ikke 110% sikker på hvor billig du kan få det, men noen kr billigere enn ved kjøp av nye.

Om du vil skyte MYE og ikke angre som f når du kommer hjem hadde jeg valgt 223 ;)

 

17 hmr hmmm ja funker den, jævelig var for vind. ammo pris ca 3,50 etter en samtale med felles skytter. kjøp deg heller en 6,5 eller 223 nå og en ruger 10/22 eller annen salong nesteår så har du noe veldig billig å koseskyte/trene/jakte med :D

Link to comment
Share on other sites

Takker alle for gode svar og tips. På bakgrunn av informasjonen jeg har fått her, tror jeg det blir .223 som første rifle :grin:

 

Billigere ammo gir nok mer tid på bane. Noe jeg syntes er viktig :smile:

 

Da får jeg levere inn en våpensøknad på 223 til uka :-)

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...