Jump to content

Leupold PRW vs QRW vs QR


OptiBond FL

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har i dag Leupold QR på et par tre våpen og QRW på et par andre. Registrerer at det er noe slakkhet i QR basen på det ene våpenet mitt (en Tikka T3), hvor jeg mener basene er spesialslipt for å passe på Tikkaen. ( Tror ikke Leupold lager egne QR baser til Tikka)

 

Anyway, vurderer å kjøre QRW eller PRW på samtlige våpen for enda bedre bytte av 5-6 kikkertsikter mellom de forskjellige våpen.

 

Er det slik å forstå det, at PRW ringene er like avtagbare montasjer som QRW, bare en har tilgang på Torx nøkkel, og helst momentverktøy for samme moment ved stramming hver gang?

 

Synes PRW ringene ser smekrere ut, uten hendelen som er på QRW ringene. Hvis en i tillegg får likere moment hver gang ved bruk av momentverktøy enn kun bruk av hendene på en QRW, og ringene ellers er like, er el saken nokså klar.(??) Noen som kan noe om dette?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har i dag Leupold QR på et par tre våpen og QRW på et par andre. Registrerer at det er noe slakkhet i QR basen på det ene våpenet mitt (en Tikka T3), hvor jeg mener basene er spesialslipt for å passe på Tikkaen. ( Tror ikke Leupold lager egne QR baser til Tikka)

 

Anyway, vurderer å kjøre QRW eller PRW på samtlige våpen for enda bedre bytte av 5-6 kikkertsikter mellom de forskjellige våpen.

 

Er det slik å forstå det, at PRW ringene er like avtagbare montasjer som QRW, bare en har tilgang på Torx nøkkel, og helst momentverktøy for samme moment ved stramming hver gang?

 

Synes PRW ringene ser smekrere ut, uten hendelen som er på QRW ringene. Hvis en i tillegg får likere moment hver gang ved bruk av momentverktøy enn kun bruk av hendene på en QRW, og ringene ellers er like, er el saken nokså klar.(??) Noen som kan noe om dette?

 

Du har helt rett! Eneste jeg vil legge til, er at på PRW ringene så er det to stk "klem"-skruer som fester til basen i stedet for en i senter, som på QRW. Slik at PRW er ennå sterkere. Men nå har jo begge ringene rekylklakker integrert så det er skjelden noe problem uannsett. Jeg bruker stort sett QRW selv, kombinert med Picatinny. På noen få rifler bruker jeg PRW, der kikkerten ikke skal av i tide og utide, og rekylen er av det bestemte slaget. :wink:

Men er du meget opptatt av vekt, så finnes nok sikkert andre alternativer som kan være lettere.

Link to comment
Share on other sites

Har bestilt 2x PRW ringsett (Leupold) og 2xBurris Tactical Picatiny baser + et nyttvsett med 30 mm QR ringer fra theopticzone i dag. Får se om en av de nye QR ringene er mer tights i den eksisterende QR basen som pr i dag står på en av riflene, eller om hele QR systemet går i spikerskuffa.

 

Hvis skruene på PRW ringene monteres med momentverktøy, bør det vel bli minst like bra som QRW ringer, samtidig som en slipper den klomsete hendelen på QRW ringen som henter seg fast i løst og fast.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...