Jump to content

Beretta 686 sp vs Silma finnskogen lux i 12/89 ?


Bård 308

Recommended Posts

heisann :)

 

da har havelysten meldt seg igjen og jeg ser etter en hagle, har lyst på et kvalitetsvåpen, men vil også ha kaliberet 12/89 i samme slengen, har sett litt på Silma finnskogen lux sin hagle, pent våpen, men er dette kvalitet? har også sett at Beretta har kommet med en 12/89 utgave på jaktogfriluft sine nettsider, men det er litt prisforskjell på disse to, så om noen har noen erfaringer og tips så taes de med takk :)

 

Skjønner at man får det man betaler for, men er det verdt å spytte i 5000kr extra?

Link to comment
Share on other sites

Beretta, definitivt. Ikke i samme galakse ift. kvalitet engang. Har hatt en Silma Finnskogen en gang for 3 år siden, i tro om å ha en kurant jakthagle jeg ikke trengte å være veldig rett for, tok den med på banen en del ganger for å bli fortrolig med den; 300skudd senere hadde sikringen flytta seg 1 cm bakover, store hakk i låsekassa innvendig, blåneringen tålte ikke "slitasjen" fra å bli demontert 5 ganger (!), fortreet krympa og pressa mot løpet slik at blåneringen ble slitt her også. Så som du kanskje skjønner anbefaler jeg IKKE Silma. Skulle isåfall ha fått penger for å ha en slik hagle.

 

Har i dag min trofaste 686 Silver Pigeon i 12/76 som har gått rundt 10 000 skudd uten noen som helst problemer overhodet. Kvalitet hele veien for en kurant pris. Dette er hagler som går i arv og er legendariske for sin slitestyrke og kvalitet.

 

Btw så selv om du ikke spørs om det så skjønner jeg ikke helt hva i all verden det er du skal med en 12/89 når 12/76 er mer en nok kraft til alt vi kan jakte hagle med i norges land. Rev, gås, rådyr osv har blitt jakta på med både 20 kaliber og 12/70 i mange mange år, og så lenge holdet er passe blir det knall og fall. I tillegg til forferdelig rekyl og dyrere ammo fra en 89 så er det mange som kjøper denne i tro om "å kunne strekke holdet" litt, og dette er teorier som kan vise seg å bli uforholdsmessig mange skadeskytinger. Nei, kjøp deg en 686 silver pigeon i 12/76 og lev lykkelig i resten av dine dager med den! :D

 

Er nå ihvertfall min mening da... :)

Link to comment
Share on other sites

har selv hørt ikke fult så bra ting om silma før, men ville bare få det nedskrevet nok en gang pga en kamerat av meg skal også kjøpe seg ny hagle, men han vil ha den Silma finnskogen...men da er jeg ikke i tvil :wink:

 

12/76 duger til alt vilt i Norge ja, men jeg bruker de 12/89skudda til black cloud, der er det mye smell for penga, å når først hagla finnes i 89 så tar jeg med det på kjøpet :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...