Jump to content

Ladedata til riktig kule


Ørret

Recommended Posts

Sitter å kikker i Ladeboken utg 6. Skal finne mine første ladedata for 38spl. Skal bruke 158grs RN blykule. Hvordan finner jeg riktig data i forhold til kula? Hvilke elementer er viktige her? Skal jeg følge 158grs SWC Pb, 158grs Speer JSP eller noe annet?

Link to comment
Share on other sites

Det som avgjør er

1. Kulevekt.

2. Materiale. Å bruke ladedata for mantlet til blykuler og omvendt er uheldig, de kan oppføre seg veldig forskjellig.

3. Settdybde. Å bare se på vekt er risikablet, hylsevolumet har stor innvirkning på trykket. Nå pleier det ikke å være for mange store overraskelser med 38-kuler, men noen forskjell vil det alltid være.

4. Bæreflate. Ikke så mye å bekymre seg for med pistolpatroner, men greit å ha i bakhodet. Kuler med stor bæreflate gir mer friksjon og dermed høyere trykk.

 

I ditt tilfelle vil data for en SWC Pb være godt nok, bare start forsiktig og prøv deg frem. Gjør gjerne et søk etter "trykkringmetoden", da kan du vurdere trykket selv så du slipper å lure.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Tenkte jeg skulle bruke N340, og for 357mag er det ikke ladedata i utg6 for det kruttet. Men i Vihtavuori utg 4, er det data for 160grs LFN. Er det ok å bruke denne ladningen på 158grs LRN? Mener å ha lest at man skulle gå opp ett hakk i tabellen ang vekt, hvis man ikke fant kula si. Noen som kan bekrefte dette?

Link to comment
Share on other sites

Ok. Tenkte jeg skulle bruke N340, og for 357mag er det ikke ladedata i utg6 for det kruttet.

For 357 vil jeg anbefale N110. Du får god ytelse med forsvarlig trykk, med N340 når du max lenge før hylsa er full.

 

Mener å ha lest at man skulle gå opp ett hakk i tabellen ang vekt, hvis man ikke fant kula si.

Det er en god vane, da er faren for overtrykk ganske liten. Husk også at du har veldig gode marginer med 38spl i en 357-revolver. Jeg sier ikke at man skal strekke strikken av den grunn, men du skal gå ganske bananas i forhold til tabellene før du får 357-trykk på en 38-ladning. Skal du lade en 158 blykule til normalt nivå med N340 i 38spl ville jeg ikke vært redd for å bruke ladedata for en annen kule i samme vekt.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen grense for hvor mye vekta på reel kule kan avvike fra tabell? Kjøpte i dag 150grs lee ogival blykuler, tenkte jeg skulle bruke data for 158grs (38spl) og 160grs(357mag). Etter hva jeg forstår er dette greit, men vil dobbeltsjekke med dere først.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...