Jump to content

Støpte kuler i 45-70 Goverment


deerkiller

Recommended Posts

En kompis har handla en Marlin 45-70.Nå skal det støpes kuler.Trengs det kuler med gaschek?

Jeg har en likedan men i 444.Jeg bruker en 265 gr kule fra saeco som gir god presisjon .Den har gaschek.Ser at 45-70 har noe lavere hastighet på kula enn 444 hviss man bruker litt tyngre kuler.

Begge riflene har ballard rifling.Hva bruker dere av støpte kuler i samme rifle?Noen med erfaring i 444 og støpte kuler også kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Støpte nettopp endel kuler til en med en 45-70, støpt til ca 16 bhn.

370 grains kule uten GC, ble ladet til 1500 fot i første ladning, så gradvis økning.

Ble nesten usynlig blying etter 90 skudd.

 

PS; Vær klar over at skyter du bly, så blir det litt blying uansett (er ikke alle som ser dette i løpet, for det er så tynt og gjevnt belegg), mindre er jo bedre for da beholder du pressisjonen lengre før du må pusse.

Link to comment
Share on other sites

I min Marlin 444 lader jeg en 265 gr Saeco blykule som har gaschek med 48 gr vitavouri N120 til over 700 m/sek .Har presisjon på ca 7 cm på 100m.Ingen blying.Kulene støpes av 50%linotype og 50% hjulvekter og slippes i vatn.

Ladinga fant jeg på Reloaders nest.Igen trykktegn i min børse.Denne ladninga har større følt rekyl enn en Hornady fabrikkladd lever evolusjon kule i 45-70 i kompisens identiske Marlin

Link to comment
Share on other sites

Fikk pakke fra Alvestad i dag med noen hundre hylser og Hornady sin 265gr FN kule.

Har bestandig skutt med blykuler i denne 444,n

Lada opp med min standard ladning på 48 gr N120 og klokka dem inn på 2300 f/sek.Akkurat samme hastighet som med blykulene.Dette såg ut til å være en utmerket kombinasjon ,for 3 skuddsgruppene var godt under 1 tomme på 100m.Dette skutt i benk med kikkertsikte.Storfornøyd.Tror kanskje det er opp mot max så jeg skal redusere med 2 grain å prøveskyte i helga.

Det fine var at bly og mantlet hadde samme treffpungt på 100m.

Ser ut som det er viktig å bruke samme kulevekt på denne rifla da tyngre blykuler har treffpungt ca 35 cm under på 100m. :idea:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...