Jump to content

x-bolt, men hvilket kaliber skal jeg velge?


hunter67

Recommended Posts

Etter mye frem og tilbake tror jeg at det blir ny x-bolt på meg. Har hele tiden trodd at jeg skal ha den i 6,5x55, men er ikke så sikker lenger. 6,5 er jo ypperlig lite rekyl på og smellen (med demper) er tilpasset mine skuddskadede ører. Ulempen er blodtress den lette kula lager så tanken var å skaffe noe litt tyngre. Rekyl spiller liten rolle for meg. Desto viktigere er det at ørene mine ikke blir mer ødelagt enn de er nå (klarer ikke bruke hørselvern på jakt) - rifla blir selvsagt derfor utstyrt med en normal stor demper (skal kunne bære våpenet i skogen). Kjøttødeleggelser er viktig sammen med at viltet faller fort. Det er kun snakk om å skyte rådyr og hjort med den på avstander 20-80 meter, og kanskje en elg innimellom. Så da lurer jeg på hvilke erfaringer dere har med andre kaliber, og om det finnes noen tabeller med hastighet og kulevekt jeg burde lese. På disse demperne står det hvor mye de ca demper... men hvor står det hvor mye rifla bråker i de forskjellige kaliber? Er da vel så viktig vil eg mene og tro. Fyr løs!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...