Jump to content

Et par spørsmål om Tikka T3 SV 6,5x55


Windspeed

Recommended Posts

Har tenkt å ta opp predatorjakta igjen og kjøper meg en Tikka T3 SV i 6,5x55. Og da kommer første spørsmål : Kan noen gi meg en anbefaling på ammoprodusent og prosjektilvalg til lokkjakt på rev? Rifla vil bli utstyrt med demper. Så om noen har gjort seg umaken å testskyte forskjellige merker hadde jeg blitt glad for råd og innspill....

 

Ja, og en ting til.... Har noen her erfaring med bruk av EC-paint på kunststokken til Tikka? Blærer el.l.?

 

 

Lars

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat samme jern og samme bruksområde som du nevner.

 

I år har jeg startet å lade selv, men har skutt en bråte rev med fabrikksnurra ammo de siste 4-5 årene. Jeg testet 3-4 dyrere typer ammo, type kr 600,- for 20 skudd, uten å finne noen grunn til å fortsette med de. Flest rev har jeg skutt med Norma Elektron (helmantel ja) og Federal PowerShock. Den sistnevnte hadde selvsagt best "effekt" i reven. Med powershock'en ble det alltid mye søl, ikke den fine typen søl som man ser på bilder med feks v-max, men mer at reven revnet kraftig i bukbartiet. Oftest la reven seg meget raskt ned, skinn var sjeldent brukbart. (Liker ikke denne ammoen godt, men den var det sikreste jeg hadde tilgang på lokalt, til fornuftig pris).

 

Selv om det var 20gr forskjell på de to sistnevnte ammo'ene, gikk de identisk ut til 200 meter.

 

Golden Target funket også greit, men fant ingen grunn til å fortsette å bruke den heller.

Link to comment
Share on other sites

Ang EC paint kan så har jeg brukt det tidligere og skrevet litt om det her

viewtopic.php?f=38&t=47230&p=547598&hilit=pimp+my+shotgun#p547598

 

Mine erfaringer er at dette er en helt ok cammo spray, "malingen" sitter helt greit på børsa, men blir fort slitt og etter mine erfaringer er det vanskelig og få av (har fremedels en del hvitfarge på børsa igjen) Skal du ha noe som varer så gå for Duracoat ;)

 

Tikka T3 i 6,5x55 er ikke et dumt valg, og min erfaring ang ammo er at det meste som er av kjøpe ammo går bra i børsa, selv har jeg vel skutt flest rev med fabrikk ladet Fusion, som er gode kuler til både rev og rådyr. jeg har aldri opplevd at reven eller rådyra har rørt seg så mye som en meter ved et godt treff :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...