Jump to content

Forandring av fabrikkammo 7x57R


Join

Recommended Posts

Jeg har 20 skudd 7x57R Norma FMJ og 20 skudd Oryx liggende. Oryxen får ligge foreløpig, men jeg tenkte jeg skulle ta ut kula på FMJen, og erstatte kruttet med N-160 for å se om det gir bedre presisjon. Ser ikke noen poeng i og skyte ut de 20 skuddene bare for å få hylsene, når jeg kan teste kulene med annen ladning.

 

Noen som vet hva slags tennhette og krutt Norma bruker i disse patronene :?:

 

Kan jeg bruke hylsene direkte hvis jeg bruker de gamle hettene, eller må jeg size halsen uansett, og dermed ta ut de gamle hettene (forsiktig, men det gikk :shock: )

 

Vet da at hylsene ikke er formet etter kammeret, men kan jeg alikevel få grei presisjon, hvis da kombinasjon krutt/kule er ok :?:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil du gjøre det?

 

Hvis ammoen går elendig så forstår jeg men hvis ammoen går bra hvorfor ta ut kuler osv?

 

Tror 7X57R er ladet med Norma N204.

Den er ladet med Federal eller RWS magnum hetter.

 

Du kan bruke hylsene direkte etter at du har trukket ut kulene trenger ikke presses igjen. Aldri gjordt det med 308win hylser jeg har trekt kuler fra.

 

Presisjon uten og formskyte hylser håper jeg da du får hvis ikke hadde det ikke vært vits i å kjøpe ferdig ammo :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Den samler ikke bedre enn ca 60mm på 100m med den ammoen :evil: Så derfor tenkte jeg kanskje annet krutt kunne være tingen. Mulig det kan lønne seg å ta ut hetta da, hvis jeg ikke klarer å finne ut om de har brukt magnum hette. Slik at jeg ikke får for høyt trykk.

Link to comment
Share on other sites

Hmm nei 60mm var ikke bra...Men hva med å redusere ladninga til fabrikk ammoen da? Ta bort 0.5 til 1 grain med krutt og prøve om det hjelper? De bruker Magnum hetter i nesten all ammo hos Norma så det er nesten sikkert. Så da bare bruker du litt nindre krutt enn vanligt når du lader uten magnum hetter.

 

En annen ide er og prøve med annen patronlengde på ferdig ammoen.

Link to comment
Share on other sites

Det er en idè å redusere ladningen ja. Får prøve det på noen, samt at jeg demonterer hele hylsa på en gruppe, for så og sette inn CCI 200 hette som jeg har ladet de andre testladningene med.

 

Spennende å kunne gjøre slike ting selv i allefall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...