Jump to content

Premieandel


Domino

Recommended Posts

Det er mange måter å premiere på, og nesten like mange oppfatninger om premiering. Ikke minst ser man at størrelsen på premieandelen kan variere overraskende mye. En av våre naboklubber arrangerte to stevner i fjor der det ene stevnet hadde en påmeldingsavgift på 150,- med premieandel på 35,- og det andre stevnet kostet 200,- med premieandel 45,-. Under 25% tilbake til skytterne. Bestemannspremien var lik null.

 

Er det bare jeg som synes at dette er magre premieandeler? Selvfølgelig skal arrangøren sitte igjen med et overskudd, men for meg forekommer dette eksempelet som i overkant grådig. Hva synes det skytende publikum?

Link to comment
Share on other sites

Ville tro det er mest hensiktsmessig å sette en %-andel av totale startkontingenter, f.eks 30% fordelt mellom de 3 beste plasseringene, 15% til første, 10% til andre og 5% til 3. plass. På den måten tjener klubben 70% av alle startkontingentene, og det kan lokke flere skyttere for å øke premiesummene.

 

Nå MÅ man jo ikke ha pengepremier, det er vel mange som kan få til en avtale med nærmeste våpenbutikk også, med noen symbolske premier og en pokal f.eks.

 

Drikkevarer som champagne, vin, brennevin av lyst og mørkt egner seg iallefall ikke.

 

EDIT:

Forstod jeg feil når jeg leste at det er 45 kr til førsteplassen, eller er det 45kr av alle 200kr's startkontingenter? 22.5% altså?

Så om man har 30 startende á 200 kr = 6000 / 23% = 1380 kr til pengepremier? Da er det jo litt penger også.

Link to comment
Share on other sites

Det var ynkelig lite, ja.

 

Trøndelag:

 

A-stevner: 80,- kr per start, 35,- kr i premieandel (33,- og 2,- i bestemannspremie)

 

Dette gjelder alle klubber i Nord- og Sør-Trøndelag minus én klubb som fremdeles kjører sitt eget løp uten å ville høre på kretsenes anbefaling. Denne ene klubben har 60,- for starten og 30,- i premie.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...