Jump to content

Frontier eller Berry's kuler i major?


MMY

Recommended Posts

jeg har brukt begge uten problemer.

 

Men min erfaring er at frontier er mer ujevne på vekt. Sist jeg veide fikk jeg vekt fra ca 122,5-6isj til over 126gr. Så for å regne PF, ta utgangspunkt i ei vekt på 122gr, ikke 124. og lad kraftig nok til å klare major med den vekta, da er du sikker på å klare faktor.

berry's veide124 +- 1gr.

men motstykket der er at Frontier skal ha tjukkere belegg/"mantel" slik at den nok kan håndtere major-hastighet bedre enn berry's. Så hvis du ikke får testet så mye, ville jeg nok kanskje ha kjøpt Frontier. men bare husk på det med vekta.

Link to comment
Share on other sites

Må som Cardinal forsåvid nevner si eg foretrekker Barry`s pga at eg føler sjansen for at en går ned i minor pga lav kulevekt er mindre.

Har en misttanke om at eg gikk i Minor i fjor i revolver pga lav vekt på Frontier kuler.

Mine erfaringer med Barrye`s er at de som regel holder vekta og sjansen er stor for at de er over vekta enn at de er lettere.

Kan være åpen for at dette ikke er noe fasit på noen måte.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

men vil presisere litt med vekta.

Det er en stund siden jeg har veid Frontier 124gr. Men veide nå nettopp noen 147gr og alle dem er over 147 så det er godt mulig Frontier har blitt bedre. De har vel så vidt jeg vet, endret produksjonsmetoden litt.

Veide også noen berry's og de veide nærmere 125.

 

Så i bunn og grunn, er det vel hipp som happ. Kjøp en kasse på 1000, vei 10 kuler og bruk laveste vekt som utgangspunkt når du regner faktor. Og lad de kraftig nok med den vekta til å klare major.

Link to comment
Share on other sites

Har nå veid 20 stykk 124gr Frontier kuler.

Av disse så var det 7 stykker som var 124 gr eller tyngre, den letteste var 122,5 gr og den tyngste var 126 gr.

Skal ta for meg noen Barry`s også.

 

Har nå veid 20 stykk 124 gr Barry`s kuler.

Av disse var 10 av disse under 124 gr og 10 124 gr eller tyngre.

Laveste vekt var 123,8 og høyeste var 124,5.

Det som slår meg med disse målingen er at Barry`s er gjennomsnittlig tyngre og dei som tipper under på vekta gjør det med et minimum av vekt.

Dette er målinger tatt med mi vekt og disponible kuler for hånd, ikke og rekne som retningsgivened for de aktuelle produsentene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Cardinal

Med mindre det står noe på embalasjen på kulene kan eg ikke utale meg om produksjone på disse kulene.

Er ikke så lenge siden de ble kjøpt men rekner med at dette blir tatt inn i landet i store kvanta og det tar litt tid før lageret er tomt og nye taes inn.

Når en ser hvor gammelt noe av kruttet er som selges over disk så er det jo en viss fare for at disse kulene er gammel, veldig gammel... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også veid Frontier 124 grs., syns det var veldig ulik vekt, varierte fra drøyt 124 - 130 grs. Har hørt at Berry's er javnere i vekt, noe som ser ut til å stemme.

 

Neste aspekt som Cardinal svarte på er hvordan Frontier vs. Berry's holder sammen, og når Frontier holder bedre sammen enn Berry's blir det en tur til Landrø for kuleinnkjøp i morgen :D

Link to comment
Share on other sites

grunnen til jeg spør, var bare at jeg så det stod ett nytt klistermerke på Frontiereskene hos Landrø enn på de jeg veide tidligere. Og de 147gr jeg kjøpte i forrige uke hadde dette og de kulene var mye jevnere enn de 124gr jeg veide tidligere. Så jeg lurte bare på om kanskje dagens 124gr er like jevne som 147gr.

 

Men uansett er det ikke noe stort problem sålenge man er klar over det, og tar utgangspunkt i laveste vekt når man regner faktor på nyutviklede ladninger..

Link to comment
Share on other sites

Cardinal

Tror vi i utgangspungtet konkluderer med at dette kan være gamle kuler og produsert etter den gamle metoden og håper på at noen med nye Frontier kuler kan tilføre noe.

 

Det er som du sier, vet du om det kan du jo ta høyde for de faktiske forholda.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg også veid kuler kjøpt på Landrø i dag, ga følgende vekter på 10 målinger;

124,4

126,4 *høyeste av 10

124,4

123,9

123,9

124,7

125,6

123,1 *laveste av 10

124,1

124,1

 

Godt ujevne vekter syns jeg...men blir uansett disse på KO til helgen, får bare fylle hylsa med 3N38 krutt så har jeg faktor :mrgreen:

 

...og om det går på dunken så har jeg ihvertfall ujevne kuler å skylde på :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...