Jump to content

Småviltjakta i Sverige - en saga blått?


Barbarosso

Recommended Posts

Jeg burde vel egentlig la vær å irritere meg over svenskenes metoder for å ekskludere utenlandske jegere fra småviltjakt nord for den såkalte "odlingsgrensan". Jeg er ikke svensk statsborger, og det er et nasjonalt anliggende å regulere egne naturresurser. Men når de innfører guideplikt og andre hindre for å holde oss borte fra jakta kan jeg ikke la vær å tenke på alle de turistfiskerne fra Sverige, Tyskland, Baltikum og Finland som ligger å driver på fjordene utenfor vinduet mitt. Hyggelige folk som bruker feriene sine her i Norge og kombinerer hygge med matauk. De har fri tilgang til flytebrygga mi, jeg har hjulpet dem med innfrysing av fangsten og legger meg ikke oppi hvor mye de tar med seg hjem over grensa. Det er stort sett nok fisk til alle. Og det er trivelig at det er liv i bygda på sommeren.

 

Og så kommer august og høsten nærmer seg. Og jeg vet at jeg bare kan glemme å kjøre over til nord-sverige for å jakte rype noen dager. Effektivt stanset av et folk som åpenbart mener at vi kommer og invaderer fjellene, og skyter ned viltet deres for fote. Jeg kjenner meg ikke igjen i denne beskrivelsen, og velger å tro at det er et misforstått forsøk på forvaltning.

 

Så isteden for å bruke kjeft og klage kanskje vi burde appellere til svenskenes dårlige samvittighet (hvis de har noen). En stor plakat hadde gjort susen, plassert strategisk rett over grenseovergangen. Der kunne det stått: "Velkommen til Norge! Nyt naturen og ressursene! Det er fisk nok i havet til alle. PS. Er du svensk kan du få ta med deg en guide, hvis du har lyst."

 

http://www.jagareforbundet.se/svenskjak ... n-1.22741/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...