Jump to content

Gebyr på fornyelse?


Ole Brum

Recommended Posts

Jentungen skyter DFS og vi fikk 2 års våpenkort på Saueren. Frøkna er for ung til å stå som eier av våpen og geværet er registrert på mor. Noen som vet/har erfaring med hvor stort gebyr som må betales når dette våpenkortet skal fornyes?? Må vi betale fullt gebyr fram til hun blir gammel nok til å få våpenet i eget navn blir det jo en merkbar "årsavgift" på denne idrettsaktiviteten hennes!

Link to comment
Share on other sites

Hvis mor i dette tilfellet ikke har våpen fra før må man betale fullt gebyr ved kjøp. (860kr)

loven sier at det er gebyrfritt å overdra våpen opp og ned i familien. altså er det gratis for din datter å søke om å få dette våpnet overført fra sin mor om 2 år.

 

dette må skrives på søknaden at det er overdragelse fra mor til datter.

jeg betalte ingen ting da jeg overførte min sauer fra min far til meg, og da betaler jeg bare halvt gebyr ved videre søking om våpen hos politiet også.

Må vi betale fullt gebyr fram til hun blir gammel nok til å få våpenet i eget navn blir det jo en merkbar "årsavgift" på denne idrettsaktiviteten hennes!

 

hva mener du her? eneste gebyr som skal betales her er engangsbeløpet mor i dette tilfellet må betale ved kjøp av riflen.

 

Ps en sauer for bruk i dfs går utenom 6våpen garderoben

Link to comment
Share on other sites

"Problemet" er at mor må søke om å få fornyet våpenkortet på rifla om et lite år. Våpenkortet fikk kun to års gyldighet!!

 

Frøkna er så ung at hun ikke får registrert den i eget navn før om 2 eller 4 år, avhengig av om hun får den registrert på sitt navn når hun er 16 evt. om hun må vente til hun er 18.

Link to comment
Share on other sites

Må vi betale fullt gebyr fram til hun blir gammel nok til å få våpenet i eget navn blir det jo en merkbar "årsavgift" på denne idrettsaktiviteten hennes!

 

hva mener du her? eneste gebyr som skal betales her er engangsbeløpet mor i dette tilfellet må betale ved kjøp av riflen.

 

Midlertidig tillatelse for å erverve våpen som skal benyttes av mindreårige gis for 2 år av gangen, jf. våpenforskriften §15.

Deretter må fortsatt behov vurderes på nytt. Imotsettning til å forlenge en ubrukt søknad medfører dette saksbehandling med ny vurdering av fortsatt behov, jeg vil derfor tro at dette utgjør 430 kr (som for fra og med 2. våpen).

Link to comment
Share on other sites

Frøkna er så ung at hun ikke får registrert den i eget navn før om 2 eller 4 år, avhengig av om hun får den registrert på sitt navn når hun er 16 evt. om hun må vente til hun er 18.

 

Rifler skal 16 åringer kunne få tillatelse til i eget navn, begrensningen til .22LR for personer under 18 år i forskriftens $15 4 ledd gjelder revolver/pistoler.

 

Verge er sef. fremdeles ansvarlig frem til 18 år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...