Jump to content

Puss av revolver


Ørret

Recommended Posts

Hva som helst, så lenge det blir rent og ingen ting blir ødelagt.

Grunnen til at rifler blir pusset fra kammerenden er for å minimere sjansen for å ødelegge kroningen. Det er egentlig ikke noe riktig vei å pusse, kula husker ikke hvilken vei børsten gikk uansett. :wink:

Sett fast revolveren i ei skrustikke eller lignende, styr pussestanga med fingrene og det går nok bra.

Revolvertønner pusser jeg ved å legge dem i ultralydvaskeren, og smører godt opp etter på.

 

Dessverre så er det en utbrett mytebasert skrekk blant skyttere når det kommer til puss. Det virker som om at piper av stål tåler mindre enn en pakke flatbrød når de skal pusses. Undelig, siden samme pipe ellers tåler at man ved hjelp av en eksplosjon sender en litt for stor matallklump med vanvittig fart igjennom dem. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Parker&hale pussestokk og børster.

Pusser ved å føre inn børsten forfra og dra frem og tilbake til det er reint.

Pussestokken har et plastbelegg, noe alla krympeplast og kan ikke se noe som skulle tilsi at kroningen på min nærmest utslitte S&W 586-3 er skadet.

Skutt mange 10 tusenskudd med denne og den har vært pusset ved behov, ved ca 800 - 1000 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...