Jump to content

Trykk i 22-250


Mauser vz 24

Recommended Posts

Trykk går til himmels ved normale ladninger, hva skjer??

Hylser : Win

Krutt : 36 grs N150

Kule : 55 grs sierra GK

Ved første ladning av nye hylser er det ikke tegn til trykktegn av noe slag på hylsene.

Ved 2 gangs ladning blir det veldige ujevne trykktegn å ikke er det max lengde på hylsene , flate hetter, treg hevarm.

Har ikke opplevd lignende før å har ladet 22-250 i mange mange år.

Noen som har teorier/erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Kan være mange grunner.

 

Første du er helt sikker på at kruttmengden og typen stemmer?

Vet det er helt grunnleggende - men jeg kan godt innrømmme jeg kom på Sponsorcup på vår lokale skytebane for 2 år siden med ammo ladet på disken på jobben 20 minutter tidligere som hadde 45 grs NC96M bak en 8g Scenar isteden for 40.... 960m/s med 8g Scenar går for å væer en spenstig ladning i 6,5x55

 

Patronlengde sikker på den er lik? Du har sjekke at kulene ikke står i bom. Ofte er det små forskjeller fra lot til lot med kuler og ofte vet ikke produsentene engang selv at det er små variasjoner sammenlignet med forrige produksjon.

 

Bløte hylser - noen lot'r med hylser er bløte og tåler lite. En dritt om ladningen er trygg iflg boka om hylsene begynner å svikte er det fare på ferde.

 

I fjor tenkte jeg å være smart å ordne 280 AI hylser fra Norma 280 Rem messing. Fungerte svært dårlig da Norma messingen tålte 10% mindre krutt enn omformede 30-06 Lapua eller Original hylser fra Nosler. Stor forskjell fra å ha 860m/s med ei kule til + 920m/s med den samme i andre hylser.

 

Litt lite info til å gå deg ett godt svar annet en litt generelt om feilsøking og vanlige årsaker.

 

 

PS pipa di er skikkelig rein?? MYE mantel øker trykket ganske betraktelig. Samme med olje i kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Så winchester hylser er dårligere enn Norma og Remington? På hvilket grunnlag hevder du det?

 

Foruten Lapua som har overlegne hylser er det av det jeg har testet som er en god del -lite forskjell på de ulike. Norma hylser derimot er ofte plaget med varierende hardhet i ulike lot'r som gjør at hylsene tåler merkbart mindre enn fra forrige gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Får ofte trykktegn med winchester hylser med samme ladningene som funker utmerket med rem og normahylser..

 

Har brukt Winchester hylser i mange år, uten noen form for problemer, hverken andre eller slik du beskriver. Har derimot hatt problemer med Norma hylser slik andre beskriver her...

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke i 22-250, men i 45/70. Der startet jeg med Win hylser, men etter at 3 av de sprakk på langs sluttet jeg med det. Den første sprakk første gang den ble skutt, de andre på andre omladning. De Starline hylsene jeg bruker nå er på tredje omlading, og de er mye enklere å sette kuler i og. Med Winchester hadde hylsemunningen lett for å krølle seg.

 

I 22-250 bruker jeg Lapua og Remington, begge er stabile.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...