Jump to content

6,5-06 lapua naturalis 140 grs


ubi

Recommended Posts

Hei.

 

 

Kule: lapua naturalis 140 grs

Kaliber :6,5-06

Krutt N160

 

Noen som har ladet i denne kombinasjonen ?

Trenger tips om COL og startladning/max

 

Hvorfor ikke bare sjekke dette selv. Er jo rimelig enkelt.

 

1. Press 1/3-1/2mm øverst i halsen på ei skutt hylse

2. Sett kula så bare rompa sitte i tuppen av hylse

3. putt denne alt for lange patronen i kammeret

4. Lukk sluttstykket rolig bak denne patronen. Når kula treffer bommene skyves den ned i hylsehalsen

5. Åpne sluttstykket rolig. Trekk ut en patron som har maks COL i ditt kammer, med den aktuelle kula

6. Mål denne patronen som har maks lengde i ditt kammer med den aktuelle kula. Da har du utgangspunkt for å varierer friflukt med ett godt verifisert utgangspunkt for maks patronlengde(COL)

 

Om du er usikker - gjenta pkt 1-5 flere ganger for å verifisere at du måler rett

 

Ikke vanskelig og 1000% bedre enn å lette etter halvgode råd av ukjent opphav.

 

N-160 er langt fra ett godt valg med ei massiv kule av såpass vekt i patronen. Spander på deg ei flaske med passende krutt. Så får du hastigheter som er en 6,5-06 verdig.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg snart er blant de ekle GGG(Gretne Gamle Gubber)skal jeg være litt vanskelig å si at dette er strengt tatt ting du bør vite mer enn litt om før du begynner med ett villkatt prosjekt.

 

Uten å vite litt om hvordan måle trykk, finne patronlengde, ha en formening om passende krutttyper osv bør du egentlig holde deg unna villkatter der kammer, våpen, piper osv varierer kraftig sammenlignet med std hyllevare.

 

Data for 6,5-06 finner du i ladeboken(som du selvfølgelig har ??)

 

Passende krutt er MRP/560/MRP2/Rhino 30/Re 25/Retumbo/780/H1000 osv - les seine magnumkrutt.

 

Ladninger får du ikke da dette er informasjon du bør finne fram på egenhånd. På leting etter denne informasjon vil du komme over endel informasjon om villkatter osv jeg mistenker du vil ha god bruk for videre i prosjektet ditt for å unngå at du setter sammen ammunisjon som kan være potensielt farlig for både deg og omgivelsene.

 

Lading og utvikling av ladninger for villkatter krever at du har en grei dose erfaring med lading av ett relativt bredt utvalg patroner slik at du har en ok dose erfaring å ta med deg inn.

 

Vet jeg er litt kødd med deg her - men akkurat i dette tilfellet er det for å helle litt kaldt vann i årene dine og andres som tror det er enkelt og det er bare å logge seg på å finne all informasjonen som er nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...