Jump to content

Hjelp til Oppgradering fra 38 Super til "45


bergomeister

Recommended Posts

Hei. Jeg er fersk her på siden. Jeg har en gammel custom Springfield 1911 A1. Den er i dag satt opp med clark pipe, med rampet løp. Ble brukt til praktisk for 10-15 år siden. Er dritt lei av å lade selv, og det er håpløst å få tak i fabrikkammo som er p+. Synes også at det blir dyrt, selv om jeg lader selv. Jeg har brukt praktisk ladninger,med 124 grain partizan kuler og 7,4 grain 350 krutt. Liker litt mer "sprut" enn en vanlig 9 mm. Er vel en vanlig ladning, som brukes i open klassen. Siden min gamle A-1 kun tar singlestack magasin, og jeg MÅ stille i open klassen, er hele prosjektet håpløst, hehe.

 

Så jeg kom på at det hadde vært fett å bygge den om til en "45 i stedet, og evt fått tak i en 9mm eller en "40 i tillegg.

Så jeg lurer på: Hva trenger jeg for å bygge den om til en "45?

Og hvor kan jeg få tak i delene?

Jeg inbiller meg at jeg må bytte løpet, sliden og magasinet..

Noen som har erfaring angående dette? Hva som skal til, og hvor jeg evt kan få tak i delene?

 

Skal levere 2 andre søknader til tante blå til uka, så kunne jo tatt med den samtidig :mrgreen:

 

MVH

Thomas

Link to comment
Share on other sites

En annen ting. Kutt comp'en, få på noen jærnsikter og skjyt single stack classic i minor.

Nei, oppriktig talt. Å bygge om som du sier vil koste mye mer enn du tror. Heller ikke noen jobb du gjør selv på kjøkkenbenken som uøvet amatør. (Nå er jeg veldig fordomsfull)

 

Hvis du ikke orker å lade mer, får du tåle at .45acp heller ikke er gratis.

Link to comment
Share on other sites

Må si at nå er den uten comp. Den er som en helt vanlig 1911 A-1. Ikke noe mikk-makk, og 8-10 skudds magasin. Gjengene fra compen sitter igjen fra gammelt av, men de er leie å få av. Tenkte å beholde ramma, og bare bytte slide og løp, om det fungerer, og evt leverandør/pris på det. Om jeg bygger om til "45, så blir den kun brukt til "koseskyting", så det går ikke hundrevis av skudd i uka. Det er litt for å unngå å "gi" den bort. er vel ikke verdt mange kronene som den er..? Men det er bare å gi bud, evt bytte i en "45, hehe.

 

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Har forøvrig aldri hatt aimpoint på den, etter at jeg fikk den. Fikk sliden blånert for 3-4 år siden, samtidig montert nytt Bomar sikte. Skulle koste litt under 1000 kr. Men kostet 2000 gitt..... Hurra for Magne Landrø... Da ble jeg irritert.

Men uansett. 9mm, 38 super, og "45 har vel alle felles ramme, i Springfield 1911-A1. Så blir vel egentlig bare å bytte ut "toppen", og pipa..? Så det er jo ikke snakk om noen stor "ombygging"... Eller?

 

Thomas

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det likevel høres ut som litt for mye styr. Nå er dette en fiiiin gammel årgang. Spr. eller Colt? Samme fabrikat topp og bånn? Syns det hører sammen. Nå er det løpet ubrukelig slik det er beskrevet. Du kan ikke fjærne gjengene. Da blir det hele enda værre. Beste løsningen totalt er å investere i et nytt match løp i 9mm para. så har man en brukbar mil.felt pang eller ss classick i minor. Vil ikke avskrive dette som ubrukelig. (uten å ha sett den) Omtrentlig umulig å slite ut en 1911. Omtrent som en BMW A10 1500 motorblokk. Jo eldre de var, jo bedre var de.

Link to comment
Share on other sites

Både toppen(sliden) og ramma er Springfield armory. På toppen står det Model 1911-A1, cal 9mm. På ramma står det Springfield Armory, Geneseo IL USA.

Hanen er slipt ned i bakkant, og det sitter nå Colt sideplater på den. Å kalle pipa for ubrukelig, blir for dumt. Rampet Clark"38 super er bra greier. Har kun skutt open ladninger, uten komp. Går bra. Som sagt, hvis det kun er å bytte slide/løp, til "45 vil jeg det. ellers er jeg åpen for bud. Å søke om 9mm for å bytte løp til denne, synes jeg blir for stusselig... Bruker 22 til presisjon. 9mm, synes jeg er litt kjedelig(beklager om jeg støter noen her).

Men bud mottas med takk. Bilder kan sendes på mms.

Men den er strengt tatt ikke pen, bortsett fra sliden da, og Bomar siktet;).

 

MVH

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det med gjengene for comp'en må utdypes nærmere. Det virker på svaret at det du har er comp direkte på løpet og medløps bushing. Det jeg så for meg var comp på kòn. Det hadde gått dårlig, det første ok. Egentlig bare å kappe det gjenga stykket fram til bushingen. Må kutte en presis kroning til slutt da, ellers blir det full spredning. :mrgreen:

 

Tror den ikke er så fæl at det ikke går å lage noe pent av den. Skal være ganske ille før jeg gir opp. 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...