Jump to content

Bygge om Rem 700 til 7mm RM eller 300 WM?


Vizla

Recommended Posts

Har stående en Rem 700 ADL, kal. 30-06 i skapet som er lite i bruk.

 

Siden sykdommen langhold med alle symptomer er tilstede, tenker jeg å kanskje bygge noe på denne.

Har vel skremt ut en 12-15 tusen skudd ut av løpet, og samlingene går vel under kategorien spredte forekomster i nedslagsfeltet. I dag brukes en 200STR, med tilhørende GRS og S&B PMII 5-25x56 til å avlevere messing på "usannsynlig-lange-hold", men kunne vært moro med noe Magnumgreier.

 

Kassa er av lang type, men sluttstykket er som dere skjønner for injeksjoner av standard patroner.

 

Så til et par ting jeg lurer på om dette:

 

:arrow: Låskassa burde vel være lang nok siden hylselengdene er 63,1mm i 30-06 og 63,3 i 7mm RM og for 300WM 66.55mm. Patronlengder er f.eks. 82,0mm for 30-06, 83,3mm for 7mm RM og 83,0mm for 300WM.

:arrow: Sluttstykkebunnen bør vel gå an å åpne opp til magnum hylser?

 

Ryktene sier at Berger har en 190 grains kule i 7mm RM på gang. Dette åpner da for mye moro lenger ute enn min 6,5 klarer. 1-8 eller 1-8,5 snurr i løpet blir vel påkrevet skulle jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

om du har ei vanlig LA 700 ville jeg valgt å bytte ut kalibervalgene til å bli en 7 Dakota. Da får du nok volum til å få avgårde 175grs + kuler i ca 900m/s. Dakota er gromme greier om du gidder å ta hylsejobben.

 

En 7 WSM har omtrent samme volumet, men er ofte litt mer kilen å ordne angående mating.Med lange kuler 180 + er vanlig patronlengde 77-79mm som passer greit i ei lang kasse

 

Lange kuler i 300WM/7RM stikker veldig langt ned i hylsa i en 84mm kasse og du får egentlig ikke utnyttet volumet i dem med begrenset maks patronlengde.

 

Har en 280 AI som med normalt trykk har 7 RM hastigheter med alt annet enn 180grs kuler, det er først der 7 RM sitt ekstra volumet kommer til sin rett, om en har mulighet til lengre maks patronlengde kan du utnytte volumet for det det er. Om du ser volumet på en 7 WBY vs 7 RM er volumet innvendig neste identisk - men Wby er laget for magnumkasse og tjener 4-6grs med krutt og nesten 50m/s med kuler > 160grs.

 

Wyatt underbeslag er ikke all verdens dyre så du kan lage en mini- mag løsning av ei vanlig kasse, for å utnytte volumet i de 2 nevnte patronene.

 

Til spørsmålet - Balistisk sett er 7 RM ett lite hakk over - da hastighetspotensialet med de lengste 7mm kulene er litt større enn potensialet i en 300 WM har med de lengste kal 30 kulene. 300 har fordelene av litt mer punch til jakt på større vilt og større tilgang på rimeligere kuler til trening

Link to comment
Share on other sites

Godt og informativt svar som vanlig Sauer 150 :) 7 Dakota med sin belteløse hylser er for så vidt interessant, om en tar bryet med hylsene. Finner på Cowboy-forum at de skremmer 7 D opp til 914m/s med 180 bergers hybrid (25" løp). Om dette ikke går under kategorien hjemmerulla håndgranater, så ligger 7 D absolutt innenfor mine tanker. Men som dere nok vet, hjemme-publiserte oppskrifter fra ville vesten kan være mye rart. Sammenligner en med ladeboken og 7RM oppgis 839m/s med 175grain. 26" løp (7 RM har jeg hørt varierer en del i potensiale for hastigheter fra våpen til våpen?).

 

Hylsetilgangen teller litt i oppsettet. 7RM er hyllevare med gode hylser fra bl.a. Norma, mens 7 D krever en god del forarbeide. Mistenker også at levetiden til løpet er litt bedre på 7 RM, uten at jeg har bevis for det.

 

280 AI kunne vært et trivelig vennskap, da jeg har bøttevis av hylser lett tilgjengelig, siden denne er basert på 30-06 hylser (280 R var tidligere en villkatt, 7mm-06).

 

Den nye Berger kula (Var 195 og ikke 190 grains som jeg skrev tidligere):

Berger 7mm 195 gr EOL Hybrid Hunting bullet. G1 BC of .794. estimated 1.637" long will need at least a 1:8.5".

Quote from Eric Stecker @ Berger

"It has an estimated averaged G1 BC of .794 and a G7 BC of .406.

For those who understand such things this bullet has a G7 form factor of .850. For those who don't know what that means it means that this bullet is the slickest (in terms of velocity retention) on the planet.

Kilde:

http://www.longrangehunting.com/forums/ ... let-85792/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Hvis en tenker utelukkende på denne kula, står vi vel egentlig igjen med 7 RM?

Link to comment
Share on other sites

Hornady 8 Ed har tall for 7 D- det er 6 av 8 krutt i tabellen som alle gir hastigheter over 3000f/s/175 grs kule ergo så er den samme hastigheten med 180 Berger helt greit innenfor rekkevidde uten å krangle med trykket. Jeg har forøvrig vært igjennom samme prosessen som deg og kommer enten til å ende opp med en 7 Wby siden den gir det samme som RUM/STW med mye mindre krutt og vesentlig mindre problemer med temperatur/trykk som begge de andre er stygt plaget av.

 

Har hatt en 7 Dakota selv - men jeg orker ikke dagesvis i laderommet lenger for å få hylser og patroner. 7 Dakota får du forøvrig ca 1050m/s med 140 grs kuler. BC snaut .500 og 1050 skyter flatt! om du skal skyte ihjel middels hjortevilt på normale og unormale avstander er det lite som slår en slik.

 

7 RM er uten tvil den enkleste løsningen - om 195 grs Berger er kula som skal brukes blir det jo det en kongepatron til laaange hold. Hastighetsmessig tror jeg du får omtrent samme hastigheten med den som du gjør med 230 Hybrid i 30 kal med 300 WM. Dritten med å bygge en rigg for spesialkuler er at den antagelig blir i særeste laget for vanlig bruk(les kuler) og den blir ikke brukt all verden.

 

Grunnen til at jeg i det hele tatt tenker på en rask 7'r er at jeg sitter med litt innside informasjon om 1000pk med matchkuler fra en de store kjente til helt ok priser. Hvis ikke ville (og er) valget mitt fortsatt en kal 30 rifle. Så får Brian (Litz) bare fortsette å skrive artikler om hva som er feil med kal 30 :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...