Jump to content

Teknisk siktehjelp anyone...?


CorporalClegg

Recommended Posts

Har fått meg ett nytt sikte, G5 Optix XR med tre faste og en flytende pin. Sliter med å skyte det inn, på 15m så må den første pinnen enten veldig høyt i siktehuset slik at jeg ikke har noe finjusteringsmuligheter igjen, eller den må veldig lavt dersom jeg snur festeanordningen og da stjeler den mye av plassen til de to andre faste pinnene + den flytende pinnen. Finner liksom ingen gyllen middelvei....ønsker jo å kunne ha litt finjusteringsmuligheter for å enkelt kunne justere for ulike piler\jaktspisser... Noen grand oldtimers her som har noen teorier å gi meg?

 

 

Ellers; Ser at det er to sett med hull for festeskruene mot riseren på dette sikte (og de fleste andre sikter jeg har sett), hva effekt vil det ha og hhv. velge det fremste eller det bakerste av disse?

 

Link til sikte og manual for sikte;

http://g5outdoors.com/product_detail/30" target="_blank

http://g5outdoors.com//admin/sites/defa ... ions_0.pdf" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har posta dette spørsmålet på AT, og sendt mail til G5 med det. Ser ut som om jeg bare må finne meg i at jeg ender opp med lite finjusteringsmuligheter :-( Enten jeg monterer festebrakketen ene eller andre veien ender jeg opp med å havne i endene av finjusteringa etter å ha stilt pinnene optimalt. Litt irriterende....men løsningen blir nok å selv lage en ny brakket i cnc-maskinen jeg jobber i med lavere festehull\evt. bare lage spor for festeskruen istedenfor hull. DÅRLIG patent av G5 i mine øyne, og ikke allverdens kundeservice via mail heller..... Sikte ser meget bra ut utenom, minuset er dette + at man må ha unbraco for hånd for å justere (skulle vært verktøy-fri justering...)

Link to comment
Share on other sites

Har samme type sikte på Mathews Z7 buen min.

1 pin er 0-20 meter,2 pin 20-24meter, 3 pin 24-29 meter og den flytende pinnen fra 30 til 80 meter.

Bra sikte og spesielt med den flytende 4'de pinnen, men no har eg gått over til 1 pin HHA sikte på min PSE Evo, PSE Vendetta og fruens PSE Chaos.

Enkelt med 1 pin, ryddig og enkelt å justere uten bruk av verktøy. Klikk justering.

(så no skal Mathews Z7 selges inkludert siktet)

Link to comment
Share on other sites

Det som fikk meg til å falle for dette kontra ett 1pins, var tanken på 3 faste pinner for jakthold og en flytende for lengre blink/3d-hold. Slippe å måtte justere noe på.ett 1pins i en valgsituasjon.

 

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Eg brukte HHA Optimizer lite på mi første buejakt til Sør-Afrika for kort tid sidan.

Skaut 4 dyr med treff gjennom både hjarte og lunge på alle 4 dyra.

Eg stiller inn siktet mitt på 27 meter. (316 ft/sec @63-64#, med 386 grs pil med Rocket Steelhead i drepe enden av pila)

Dette dekker alle hold frå 0 til 32 meter, som gjev eit ganske stort treff vindu og dekker i dei aller fleste tilfellene av jaktmessig avstand.

På avstander på over 33 meter begynner pila og droppe ganske mykje, så då må ein justere litt.

På Optimizer lite er det kjappt å justere for avstand. Tar deg 2 sekund og vri hjulet opp eller ned.Du klarer det til og med med releasen i D-lopen, med litt trening.

Erfarte att det ikkje var noko problem og justere siktet under walk and stalk, ¨då avstandane varierte mellom 20 og 50 meter.

Med 1 pin vert siktebilde oversikteligt, slik att ein slepp å kikke i pinneskogen for å finne punktet der kor hjarteskotet skal settast.

 

Men det er ein smaksak kva sikte ein vel, men det vert 1 pin for meg framover, både for jakt og 3D.

 

Det spora litt av i tråden din dette, med G5 siktet er bra. Det beste fleirpinne siktet eg har brukt og sett til no!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...