Jump to content

sagforslag?


steinarx

Recommended Posts

Hei alle sammen!

 

Jeg er en relativt fersk spikker som nettopp er ferdig med å

innrede ei "meditasjonsbu" for trearbeid o.l i kjelleren,

men jeg har ikke anskaffet meg ei dugende sag enda og lurer på om det er

noen som har noen tips og komme med?

Bruksområde blir tre,bein,messing og alt annet jeg kan putte i ett knivskaft egentlig.

 

Har luktet litt på kontursager foran båndsager ettersom at de kanskje er mere presise (?)

men er usikker på om de er sterke nok hvis jeg skal skjære african blackwood o.l.

 

Håper noen her inne har noen erfaringer å dele med meg/oss!

 

Steinar

Link to comment
Share on other sites

Ville gått for ei båndsag som ligger i prishakket over dei billigaste, sjølv har eg blant dei billigaste til rundt 1500 kroner.

Den har er ikkje sterk nok til å sage tykke emne og sagbladet har ein tendens til å vri seg og sage ein skjeiv kant. Noko som gjer at det mykje unødvendig ekstra arbeid spesielt når du skal lage samansette skaft med bøygar i skøytane.

Horn er ikkje noko særleg å sage med ei sag som den eg har, men det går.

 

Eg ville gått for ei som kostar rundt 5000+++

 

- Aslak

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg ei brukt dewalt eller elektra beckum. Fin å plassere oppå benken og lett å flytte på hvis du har begrenset plass.

Når det gjelder blader som vrir seg og ikke takler f eks horn, så skyldes det at styringene er feil justert, anlegget et for høyt justert, og bladet er av typen, billig skit. Kjøp gjerne carbidtip-blader. De koster litt penger, men holder desto lengre. De kan du sage glassfiber med og enda klarer de å klyve hardved etterpå. Den delen som du senker/ hever max arbeidstykkelse med. (øvre anlegg) skal max være 10mm over stykket som skal sages. Styringene på båndsager er det kanskje 1 av 430 personer som forstår seg på. Les om emnet eller prat med noen som har greie på det. Glem duden som står i butikken og gir utrykk for at dette er barnemat. Han har 200,- pr.t for å lire av seg svada:wink:

Jeg har den minste beckumen med 105cm bladlengde. Med 4mm bredt carbidblad klyver denne fint 60mm eik uten problemer. Saga kostet rundt 1000,- og bladet det halve. Denne har gått i de fleste materialer, også 8mm alu og biter fortsatt godt etter 2 års missbruk:wink:

Lukke te:)

Link to comment
Share on other sites

Steinar:

 

Uten at jeg har noe kjennskap til slike kontursager så tror jeg du tjener på å kjøpe ei båndsag.

 

Selv har jeg 2 stk, 1 mindre a la Clas Ohlsson, og ei større Woodfast sag.

 

Den lille bruker jeg til småting, mens den store brukes til å kløyve større emner osv.

Er meget fornøyd med kvaliteten på den Woodfast-saga.

 

Kan sees her:

http://nettbutikk.verktoyas.no/index.cf ... _id=751091" target="_blank

 

-haretex

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...