Jump to content

Hylselengde og kammertilpassning


Join

Recommended Posts

Jeg har halskrympet hylsene mine i 7x57R til ca 1,5 mm over skulder. Det var da 2 hylser som ikke passet skikkelig i kammeret. Mye motstand når jeg lukket drillingen og etterhvert så så jeg små merker på hylseskuldra. Skrudde da ned dien mer, og måtte til slutt skru den helt i bunn, og godt nedtil hylseholderen, og da gikk hylsa normalt.

 

Er det farlig, mtp høyere trykk i en sånn patron. Har en som var ferdig ladd før jeg prøvde den i kammeret :oops:

 

Eller kan jeg demontere den, helle ut kruttet og støte ut hetta uten at det smeller, for å size den mer :?:

 

Vil dette si at alle hylsene etterhver vil strekke seg til dette nivået, og kammer og die passer som hånd i hanske, og hylsene etterhvert vil passe perfekt, eller er kammeret mitt litt langt, slik at jeg bør være ekstra obs på hylsesepparasjon :?:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke farlig med hylser som går tregt, så lenge det ikke er hylsemunningen som tar i forkant av kammeret. Sjekk med skyvelær at hylselengdene er ok. Ellers kan du vente litt trøbbel ved halspressing i en drilling. Hylsene strekker seg gjerne litt mer pga svikt i mekanismen og våpentypen er mer følsom for trange hylser da du ikke har samme kraft til å lukke mekaninsmen som i en boltrifle.

Link to comment
Share on other sites

Hylsa er ikke for lang, så jeg ble litt overasket når jeg måtte "smekke" den igjen for at kryssbolten skulle gå skikkelig inn. Pleier o lukke den rolig igjen og la topleveren treffe tommelen halvveis, slik at den ikke skal gå rett i "bunn" hver gang. Presser da det siste stykket med fingrene. På den andre hylsa, så gikk ikke kryssbolten helt inn i det hele tatt, før jeg helpresset den. Dette er norma hylser som kun er skutt en gang.

Link to comment
Share on other sites

Svikten i mekanismen vil også kunne dra hylsebunnen skjev, og jeg var ute for en Blazer drilling i 6,5x55 der vi av og til fikk patroner som gikk trangt. Hvis vi roterte hylsa en halv omdreining fikk den plass. Jo hardere du lader dess verre blir problemet. Bruk saktebrennende krutt og hold trykket lavt. Du kan godt bruke MRP2 for de tyngre kulene 7x57R uten å ofre mye hastighet. Trykket blir mye snillere og børsa lever lengre. Vel verdt de kronene ekstra kruttet koster.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...