Jump to content

Finns denne patronen fra før av?


Tesla32

Recommended Posts

Satt på laderommet å trengte å slå ikjæl litt tid.. kom da på å pressforme noen forskjellige hylser i 6,5x55 diesettet. med forskjellige patroner som var ubruklige fant jeg tilslutt ut at jeg skulle prøve meg på en .223 hylse fra FC. lage den om til en kort 6.5. kappa hylsa først og fikk ikke noe bra resultat. smurte dia og putta hele 223patronen opp i 6.5 dia. måtte ha ett bunnstykke slik at den korte hylsa når opp til necking og sizing. det gikk som smurt. forma noen hylser til og tok en av hylsene for videre bearbeiding.

den uferdige hylsa har naturlig nok en lang hals i 6.5 pluss at hylsa og neckes ned til .223 helt ytterst. så da var det frem med skrumaskinen og feste patron slik at den ikke vobler i spindelen. baufila ble brukt der jeg mente patron så penest ut(hvor mye kulehold jeg mente denne trengte) brukte gradverktøy utvendig og innvedig i halsen

starten på økta inne på laderommet var å lage en rar patron som gikk i USmagasin. jeg har bare ett, men har av og til dymmies i det ved patronsamlinga.

etter å ha målt patronlengde ble jeg litt paff :forvirra: nøyaktig 33mm satt i kula (Norma 80grain/5,2 gram) og aol er 42,70mm/1,681" og patronen ser ut som den er skapt til us-magasinet. vet at der finnes 7x33 sako men lurte på om noen hadde vært borti dette før.

jeg velger å kalle patronen min for:6,5x33 evt .264-33mm

MVH

Link to comment
Share on other sites

ok. jeg har ikke planer om å lage mange av disse men ble nysjerrig på hvordan denne hadde fungert som subkaliber på småvilt. men å kjøpe ei børse for så få børsemaker til å lage kammer og div tilpassing, se så nysjerrig er jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...