Jump to content

17 rem. Brukbart?


Klatrechris

Recommended Posts

Hei

 

På utkikk etter en boltrifle og ser at remington 700 leveres i 17 rem.

 

Noen som har noen erfaringer med dette kaliberet? Presisjonspotensiale?

 

Skal primært brukes opp til 300 meter. Men normalt rundt 100-150meter.

 

Bane/koseskyting med mulighet for småvilt med tiden.

 

Eller er det bedre å gå for 223?

Link to comment
Share on other sites

17 REM er kjempeartig i mine øyne . Har skutt mange tusen skudd gjennom flere tiår og til pelsvilt helt i særklasse . Dette er et rent varmintkaliber så bruk til matnyttig småvilt er det nok ikke det aller beste men til nød med de tyngste kulene . 25 grains kuler er de mest brukte og da er det bare blodpudding i en hviss bybde :D 17 Rem. kan være kresen så tror jeg vil si det er et must og lade selv for max pressisjon . Jeg har skutt kråke flere ganger på 300 m. men vil nok si jevnt over du må begrense til 200 på grunn av ytre påvirkning (vind) . Leser du Amerikanske tidsskrifter om den så er det mest geniale at den er 100 % rekorsettfri , ei 25 gr. kule eksploderer av et gresstrå .I usa benyttes den i tettbebygd strøk for utradering av skadedyr . Jeg har både 223 og 22-250 i tillegg og sammenligner vi disse er dette også artige kalibre med riktige kuler til sitt bruk . Forskjeller her kan jeg nok skrive i vide og brede om men snakker vi 300 m så blir nok 250'n i egen klasse av 22'ene . Det råeste er 220 Swift .

Lykke til med valg . :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...