Jump to content

Litt om kreativ kobling på en frekvensomformer


Recommended Posts

Jeg vil koble om en Lenze smd frekvensomformer til en fres litt, dokumentasjonen ligger her: http://src.lenze.com/lenze-bibliothek/en/A1%20-%20Frequency%20inverter/A17%20-%20smd/BA_ESMDxxxLxxXA_ESMD_Frequency-Inverter_v03-Q_EN.pdf

 

Kort fortalt styres den av et 0/12V signal (klemme 20) for av/kjør (klemme 28), jeg vil ha separat trykkbryter start og stopp. Man kan sikkert bruke et holde-rele, men utgangen er max 20mA og jeg har ingen releer som passer. Men den har en programmerbar utgang (kl. 28) på 24V/50mA som kan settes høy når motoren går. Så jeg tenker at jeg kobler den mot styringsinngangen, når jeg så aktiverer start med en trykkbryter vil den gå høy og holde motoren i gang etter at bryteren slippes. Stopp gjøres ved å bryte 24V-utgangen. Høres ikke dette ut som en grei måte å koble det på? Jeg må selvfølgelig gjøre noe for å hindre strømmen i å gå fra 24V-utgangen til 12V-utgangen, prøver først med en diode, om det dropper spenningen for mye kan jeg lage en spenningsdeler så begge er på 12V.

 

Det neste er nødstopp. Regelen er vel at nødstopp skal være hardware, men det er mye masse som roterer. Jeg kan koble den så den aktiverer motorbremsing, men da er vi over på software-styrt nødstopp og det er kanskje ikke så lurt. DC-bremsing er vel også ganske hard kost for en gammel motor? Det er jo ikke verdens undergang, jeg ofrer gjerne en motor for å redde noen fingre, men alt i alt er det vel kanskje like trygt å bare kutte strømmen helt?

Link to comment
Share on other sites

Disse omformerne driver jeg en hel del med. Skjemaer og parameterliste har jeg på jobbpc-en, men er ikke i tvil om at jeg kan bidra med det du behøver her.

Om du ikke får noen andre fornuftige svar før mandag kan jeg gjerne ofre kaffepausa til å gi deg veiledningen du trenger. Og du inne på noe når det gjelder koblingen.

Forresten styres hastigheten av et 0-10v signal som du godt kan mate inn via et potensiometer. Altså en dreibar knott som trinnløst justeres til ønsket hastighet. I tillegg er det en inngang som stopper motoren ved eksterne feil slik som nødstopp, sikkerhetsbrytere av ymse slag osv.

Link to comment
Share on other sites

Vet at hastigheten kan styres med 0-10V, men det er en separat inngang for stopp/kjør som også må betjenes. Vi har valgt bort turtallsregulering for nå, motoren er gammel og burde vel helst ikke kjøres hardere enn den er tiltenkt. Det er greit med girvalg på maskinen, det eneste vi mangler er litt ekstra turtall men vi vet ikke hvor mye ekstra girkasse og lager tåler. Dessuten går kjølepumpe på samme forsyning, og den må nesten ha 50Hz for å levere.

 

Har ingen dedikerte stopp-innganger, men tre programmerbare innganger som kan brukes til bl.a. det, både hurtigstans og Trip ved lav inngang. Men jeg er litt usikker på fornuften i å bruke elektronikk på nødstopp, i teorien er det bedre siden man kan få aktiv bremsing, men så var det dette med å stole på elektronikk når det virkelig gjelder da.

 

Jeg er rimelig sikker på at jeg vet hvordan det kan gjøres, men om jeg driter meg ut og griller omformeren spanderer vel eieren en planfresingslobotomi på meg :mrgreen:

 

 

Setter pris på alt du har å bidra med, jeg forstår en god del elektro men vet ikke hvordan slikt pleier å løses eller hvorfor. Og det er ikke alltid at teori og praksis stemmer helt overens.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...