Jump to content

Planlegging av jakttur til Sør Afrika/Namibia - tips ønskes!


Noik

Recommended Posts

Hei!

Vi er to ivrige og seriøse jegere som planlegger vår første jakttur utenlands, og tenker oss ut på tur våren 2013. Etter å ha trålet forumet opp og ned en ukes tid har vi plukket opp mange nyttige tips og ikke minst masse inspirasjon til at drømmen skal gjennomføres. Likevel følte vi det nødvendig å starte en egen tråd for å få enda mer konkrete tips som er relevante for akkurat oss.

 

Vi ønsker å få mest mulig opplevelse for pengene, og har således sett oss ut Sør Afrika eller Namibia som aktuelle reisemål. Vi er enda ikke i en fase av livet hvor vi vil bruke masse penger på enkelte kostbare trofèer, det får heller komme ved en senere anledning. Vi ser for oss 5-7 dagers jakt 2:1 og felling av 3-6 dyr hver oss i det rimeligere prissjiktet. Av den grunn har vi forespeilet oss at aktuelle arter kan være springbok, impala, vortesvin, blesbok, jackal og lignende, men kom gjerne med andre forslag dersom dere har det. Eventuelt kan det også være av interesse å skyte 1-2 ikke-trofèbærende dyr.

 

Av andre preferanser ønsker vi helst fri viltbane (derfor Namibia som et av alternativene våre) eller i alle fall områder som er såpass store at det føles som ”villmark”. Vi ønsker også å få med oss litt annet enn bare jakt når vi først er på andre siden av kloden, som for eksempel en dag eller to med fuglejakt eller (flue)fiske og eventuelt andre opplevelser som kan anbefales (safari o.l).

Vi er i fysisk god form og er vant til å slite litt for viltet her hjemme. Vi ser for oss at vi vil få mer ut av jakten hvis den baseres mer på vandring/speiding enn ren spotting fra bil. Men, som sagt, vi er helt uerfarne når det gjelder Afrikajakt så kom gjerne med tips og innspill til hva vi kan forvente oss.

I tillegg hadde det vært til stor hjelp og fått et anslag på hva man kan forvente av utgifter i forbindelse med flybilletter, preparering der nede eller eventuelt pack and dip og frakt av disse.

 

Vi har registrert at flere av dere som skriver her inne har bransjetilknytning. Dere må gjerne komme med konkrete tilbud, men fint om dette kan tas på PM for å holde tråden mest mulig "ryddig".

 

Alt av tips og erfaringer mottas med stor takk. Vi er fast bestemt på at drømmen skal realiseres innen et drøyt år, men trenger hjelp på veien fram til endelig bestilling :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Mange spørsmål, men jeg kan prøve å gi noen tips.

Dersom jakt I store åpne landskap uten viltgjerder er førsteprioritet, vil jeg anbefale Namibia. Men det er faktisk områder med viltgjerder I Namibia også, samtidig som det er områder med fri viltbane I SA.

Dersom utvalget av arter er prioritert er SA å anbefale.

Økonomisk sett er det omtrent likt. Det er mange plasser I Namibia med rimeligere dagrater og trofeavgifter for enkelte dyr, som kudu, gemsbok og red hartebeest. Flybillettene er noe dyrere til Namibia (ca 10-12000 kr.) Mot ca 7-10000 kr. til SA (avhengig av hvor I landet)

Dyr som impala, vortesvin, blesbukk og springbukk er rimeligst I SA.

Totalt sett er det enklest og rimeligst å jakte I bilavstand fra Johannesburg. Man slipper med 7-8000 for flybillett. Impala, vortesvin og blesbukk kan du få for ca 5000, dagraten kan du få for 1000 - 1500 kr. dagen. Totalt ca 17-20000 for 5 dagers jakt. I tillegg kommer 1-2000 I tips dersom du ønsker å gi det.

Dersom Namibia velges, vet jeg om 2:1 jakt I 5 dager, kudu, gemsbok og steenbok inkludert for ca 2800 dollar (15000 kr.) I tillegg kommer flybillett på 10-11000 kr. ( air Namibia).

Dersom man har tid, lønner det seg å følge med på nettsider som Africahunting.com. Der er det tidvis innlegg med svært gode tilbud. Det betinger at du tør å bruke Afrikanske selskaper direkte I stedet for Norsk agent. Normalt sett er det problemfritt.

Jeg drar til Northwest province, ca 1;5 time med bil fra JB nå I august for ei 5 dagers jakt. Fikk jakta (1:1)for 1350 US dollar, inclusive blue wildebeest og vortesvin. Et annet kammermedlem blir med og skal jakte impala, vortesvin og blesbukk (tror jeg) for samme pris. Det er ca 7000 kr. Betalte. ca 8000 for flybilletten, altså totalt ca 15000 kr.

Nå skal jeg fortrinnsvis jakte med bue, men uansett forenkler det reisen betydelig å dra uten rifle Det er alltid mulig å leie rifle. Nå er det ingen heksekunst å ha med egen rifle heller, men det betinger noe papirarbeid og en tur innom politiet, enten I JB eller I Windhoek, dersom dere velger Namibia.

Vet at det er mange her på forumet som kan mye, håper andre innspill kommer. Ønsker dere lykke til med planlegging og tur. Bare en advarsel: Det skjer aldri at noen nøyer seg med en tur. Har du først jaktet I Afrika, kommer du alltid til å tenke på hvordan du skal få til neste tur...

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar og gode innspill!

 

Prisene du skisserer først i innlegget virker jo ikke så gale ut fra det vi har sett til nå, spesielt ikke dersom det er på fri viltbane. Prisen du betaler for turen din virker jo meget bra, håpet er at vi skal finne et tilbud som vi "bare må slå til på", men det betinger kanskje at vi ikke tar omveien via norsk agent. Og som førstereisende spørs det om vi tar sjansen... Alternativet er jo å hive seg med på en gruppereise dersom muligheten byr seg.

 

Det er litt forvirrende og kaotisk for en uerfaren å lese tilbud på hjemmesidene til diverse outfitters, da priser varierer veldig (over tosifra antall tusenlapper forskjell på totalsum for dagrater og trofèavgifter for 4-5 dyr) samtidig som det kan være vanskelig å skjønne om det er fri viltbane eller stort/lite hegn. Spesielt vanskelig blir det jo siden det tilsynelatende finnes både fri viltbane og hegn i begge de to nevnte land, som du også skisserer.

 

Jeg tror jeg får sende en mail til ulike tilbydere for å høre hva de kan tilby, så får vi ta det derfra. Tur blir det i alle fall!

 

Vi tar gjerne imot flere tips, alt er av interesse og jo mer vi leser desto mer øker lysten til å prøve ut Afrikajakt!

Link to comment
Share on other sites

Prisen jeg antydet I Namibia er et off season tilbud hos Erongo lodge. Den jakta kan dere bestille gjennom Yuma Safaris som er Norsk agent.

Det er fri viltbane tror jeg.

En ting man må være klar over er at fri viltbane betyr gjerne lavere vilttetthet. En annen ting er at Namibia har store avstander og jakt her betyr ofte at man må bruke bil. Er gjerne sånn I SA og, dersom man jakter på store områder, f.eks I East cape eller Northern cape.

Husk også på at selv en liten gamefarm på la oss si 1000ha er større enn mange Norske jaktområder. 10000 dekar med bushveld er mer enn nok for ei vanskelig jakt. Dyrene har tross alt 10 kvadratkilometer å gjemme seg på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...