Jump to content

Tips til Første utstilling!


finskestøver<3

Recommended Posts

Hei! Tenkte jeg skulle stille ut Finsk støveren min til sommeren, men trenger da noen tips av dere som har erfaring fra utstillinger med disse hundene. har sett på enkelte hefter fra NKK, men følte teksten sto litt rotete der å ble vanskelig å forstå. Er det noen av dere som kan gi en grei oversikt på hvordan dere forbereder dere selv å hunden til utstillinger? å hvordan det foregår(er ikke så mange utstillinger i nærområde for øyeblikket)? vil dere si det er vanskelig? hvilke ting burde jeg øve på og hvilke metoder? når man skal stille opp hunden foran en dommer kan man da holde hunden selv, eller må man stå en viss avstand fra hund? tips til hvor man kjøper utstillings bånd?

håper på mange svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lærte, lærte jeg på første utstilling, så det kan være en ide å ta seg en tur på utstilling uten hund først. bare se og lær. Du vil fort oppdage hvem som er proffe utstillere og hvem som er på sin første utstilling. Det kan også være en ide å melde seg på en liten utstiiling først, slik at det ikke er alt for mange hunder der samtidig. Min første var en NKK utstilling, med mye kjas og mas, noe som stresset min hund. Også er det ringtrening i lag med andre hunder og hvordan hunden skal stå som er viktig å ha inne... Sikkert mange som har mange flere tips.

Link to comment
Share on other sites

Du må trene hunden til å trave i passe tempo ved ditt venstre kne. Man går/jogger/løper alltid med hunden inn mot midten av ringen, og da altså i venstrerunder. Og så må du trene hunden til å stå pent i ro. Hunden skal stå foran deg med siden mot dommeren, slik at dommeren ser den godt. Støvere stiller seg ofte pent opp sjøl, men husk at både for- og bakbein skal være parallelle, og du har lov til å justere dette raskt og diskrét. Se på endel utstillingsbilder, så ser du.

 

Hundene skal tåle at en fremmed person fikler den i kjeften for å se på tennene, og hannhunder skal tåle at dommeren kjenner på testiklene. Tren på det med venner og kjente. Og så finner du nyttige tips i NKKs brosjyre "Ny i ringen": http://viewer.zmags.com/publication/c9f ... c9faee6a/1

Link to comment
Share on other sites

2eb8y0z.jpg

Her sees undertegnede i en stilstudie av en runde i ringen. Hold god fart slik at bakbeina får strukket seg god ut, men ikke så fort at hunden slår over i galopp.

 

1zjd78.jpg

Her er hunde oppstilt foran dommeren. Legg merke til at ytterste leddet i bakbeina er 90 grader i forhold til bakken. På en støver skal halen så vidt jeg vet henge ned mellom bakbeina.

Link to comment
Share on other sites

Utstillingsbånd finner du på vanlig dyrebutikk. Hvilke farger dominerer på hunden din rundt nakken? Kjøp noe som ikke stikker seg ut. Er det mye hvitt på hunden så kjøp et hvitt bånd, er det sort så kjøp sort osv.

 

Det er forsåvidt just the same hva du bruker så lenge det ikke tar fokus vekk fra hunden.

 

Her kan du sjekke f.eks:

 

http://www.tropehagen-zoo.no/nettbutikk ... =123456905

 

http://www.oshundeservice.no/butikk/ind ... ts_id=1076

Link to comment
Share on other sites

Hvor i verden holder du til?

 

Rundt om mange steder har eks. harehundklubbene ringtrening.

 

Tren litt med hunden din, slik at den oppfører seg blant mye folk og mange hunder osv.. Det hjelper for din egen del også ;-)

 

I utstillingsringen blir alle i samme klasse kalt inn samtidig. I støverrasene er det ofte bare én og to hunder i hver klasse. Da stiller dere opp hundene fint ved siden av hverandre, før dere som oftes blir sendt på en liten runde rundt ringen. Etter runden blir det tatt fram en og en hund, etter hvilket katalognummer dere har.

Da skal hunden først stilles opp pent, måles, dommeren sjekker tenner, ører, pels, hale osv, og dere blir sendt ut på en ny løperunde: Først en god runde, så må dere løpe rett fra dommeren, snu og løpe rett imot. Ønsker dommeren å se mer bevegelser sier han/hun ifra.

Nå skal hunden igjen stilles opp fint. Pass på at du stiller hunden med sida mot dommeren, slik at dommeren ser hunden bra.

 

Hunden skal stå med frambena godt under seg, og med bakbena i 90grader opp fra bakken.

Stille hunden din seg sånn sjøl (fristilt), så er det knall. Gjør den ikke det, anbefaler jeg følgende "oppskrift":

Lett opp hunden i hodet (en hånd på hver side av halsen). Mange letter opp hunden under brystkassa, men det mange oppnår er at bena havner feil. Etter det, flytter du ett og ett ben bakover, slik at bakbena får god strekk, og 90graders vinkel. Hodet skal være vent framover. Er hunden din litt usikker, kan du eks. holde under hodet på hunden. Står hunden din fint når du står oppreist er det topp, men mange hunder blir tryggere om du kommer deg ned på deres nivå.

 

Er det fler i samme klassen, skal dere inn i ringen igjen dersom dere fikk rød sløyfe, for å kåre den beste i klassen (konkurranseklasse). Får hunden rosa sløyfe (CK), er hunden med i kåringen av BIR (best i rase) og BIM (best i motsatt kjønn). Men før det, skal det kåres beste tispe og beste hanne.

 

Enkle tips:

Skaff deg et godt utstillingsbånd. Selv foretrekker jeg tynn snake lenke, helstrup og et bånd som ikke er så langt. til min Schweizerstøver bruker jeg et bånd på 60 cm. Fargen på båndet skal ikke være dominerende, og på finnen din vil jeg anbefale svart bånd. De billigste tøy-båndene (som det siste Jaktlykke linker til) vil jeg fraråde. Dem glir opp, og sklir ned på halsen på hunden.

Utstillingsbåndet skal ligge helt oppunder strupen på hunden.

Når du går inn i ringen, skal begynne å løpe osv, TA DEG TID til å rette på halsbåndet, slik at det ligger godt oppi strupen. Ikke hold så stramt at du "strøper" hunden, men høyt nok til at hunden får opp hodet, og ikke går med nesa i bakken - slik som støvere bruker å gjøre ;)

 

Utstilling skal være gøy. Gjør det til noe moro. La hunden jobbe for godbit, og stell eller lek med hunden når dommeren ikke bedømmer dere.

Husk; hadde det vært hundens valg hadde han/hun ligget hjemme forran ovnen, og ikke løpt rundt i en ring!

DU er med hunden i ringen, og skal støtte hunden din!

Link to comment
Share on other sites

Forstått det er en unghund, og alt skal læres :-)

Jeg har ei frøken som er ekstremt glad, men siden det er schweizerstøver stiller vi svært skjelden sammen med noen. Med litt trening tåler de litt distraksjon fra andre.

Halsbåndet oppe i strupen gjør også at de ikke får gjort all verden av sprell.

Tren også på å løpe, slik at du holder rett fart. Det er fort gjort at hunden kan slå over i galopp, eller unghunder hopper på eieren sin.

Vi har heldigvis raser der dommerne stort sett er veldig tålmodige og mitt inntrykk er at de har stor forståelse for at alle ikke har stilt før, eller stiller veldig skjelden.

 

Noen andre tips er å bruke plassen (og gjøre krav på plassen) når dere er fler i ringen:

Når dere begynne rå løpe - la hunden forran få noen meter, før du starter. Gjør ringen så stor som mulig; mange har lett for å gjøre ringen mindre og mindre for hver runde.

Og når dere stopper opp og skal stille opp hundene; stopp med GOD avstand til hunden forran, slik at du har plass til at du kan korrigere hunden (gå et skritt fram eller snu hunden e.l.).

 

Ellers er det greit å se an hvordan flata er der hunden skal stilles. Det er ofte noen små dumper eller kuler. Er det noe hull eller kuler der du skal stille hunden, så still hunden slik at en står med hodet oppover. En hund som stilles med frambena lavere enn bakbena ser aldri bra ut.

 

Det er også verdt å tenke på at vi betaler relativt dyrt for å stille hundene våres, og vi må utnytte de 3 minuttene vi får. Samtidig; tap og vinn med samme sinn :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...