Jump to content

Forlenget sikringsknapp på hagle? Fins det og funker det?


rodnebb

Recommended Posts

Eg har ei Lanber 2083 hagle, og lurer på om det er mulig å få forlenget sikringspinnen bakover på hagla slik at den kan taes av når hagla er ved kinnet - og meir praktisk at den kan lett taes av dersom man bærer hagla med løpet pekende rett nedover. Har noen erfaring med dette? Eg vil i alle fall få sikringen av men helst også ha kontakt med løpsvelgeren. Det må også vere lett å få av sikringen når hagla blir holdt pekende framover (leirdueskytestilling).

 

Grunnen til at eg har lyst å få endra dette er at det er ganske tungt å gå med hagla "hevet" i timesvis i skogen (leirdueskytingstilling), og det er meir behagelig å holde den med venstre hånd hengende rett ned og høyre på kolben. Men når hagla skal heves vil det da måtte gjøres ein ekstra bevegelse for å få tommelen ned på avtrekkeren før høyrehånda må trekkes tilbake igjen for å avfyre våpenet. Denne bevegelsen tar tid men kan også gjøre at hagla blir holdt litt feil når den er komt opp til kinnet.

Link to comment
Share on other sites

Teknisk tror jeg det er mulig (ren spekulasjon), men før du får en børsemaker til å lage ny sikringsknapp (tviler på at sånt noe er vanlig nok til at det er lagervare), vurder konsekvensene av hvordan du holder børsa.

 

Høres ut som om du går med hendene der de skal være når du trekker av - hvilket er mest behagelig i lengden. Alternativet er at du parkerer høyrehånden lengre opp på kolbehalsen slik at tommelen ligger på siden av sikringen. Når du skal skyte, kan du da raskt avsikre og på noenlunde naturlig vis flytte hånden litt ned i det du tar opp hagla. Om jeg skjønner deg rett, så vil dette redusere antallet høyrehåndbevegleser fra tre til to. Fungerer fint med litt trening. Bakdelen er at du da går med litt knekk i venstre arm og kanskje med vridning på høyre håndledd. Hvor vondt det blir kommer litt an på hagla og ganske mye på deg.

 

En annen mulighet er å la sikringen være av når du jakter. Dette er selvsagt forbundet med den ytterste livsfare, men siden du går med løpene ned til siden og forhåpentligvis holder fingeren ute av avtrekkerbøylen, burde antallet vådeskudd kunne la seg begrense.

Min personlige mening er at dette, på jakt, er tryggere enn "sikring på" ettersom du da normalt vil tenke på sikringen som av og behandle våpenet deretter. Du har ikke lenger unnskyldningen i ditt eget hode om at "Jammen, sikringen er jo lissom på, asså." (det er sånn det høres ut når unnskyldningen treffer vedkommende som akkurat så inn i hagleløpene...). Dette er atter en treningssak.

 

Løpsvelger... tja, jeg bruker halvautomat og føler meg ikke handikappet. Kan være at fuglene tar mer hensyn til en fulltreffer enn om det er riktig løp som benyttes.

 

I parentes kan nevnes at jeg går som du gjør, hvilket også har fått noen konsekvenser for nevnte halvautomat. Tradisjonelle hagler er laget for jakt med hund eller drivere (dvs overklassen), ikke for fattigmannsjakt som støkk. Nå i våre dager er de sosiale grensene mer uklare, men børsene henger igjen på 1800-tallet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...