Jump to content

Nøtt, hvilke kaliber?


Veidinn

Recommended Posts

10,15 er nok ett godt tips, men om det er jarmann, eller annet våpen er ikke sikkert. På noen kan bunnstempelet gi informasjon om det. I Norge var samme patron også brukt i mitraljøse, og de patronene var merket med dette utenpå pakningen. Bunnstempelet på de sist produserte patronene er standard Raufoss merking fra disse årene.

Link to comment
Share on other sites

Fant et par tomhylser og ei kule i en gammal boks jeg rydda i, og jeg lurer på hva dette kan være?

Ser ikke ut til at de ar avfyrt, tennhetta ser ikke ut til å ha noen merker, så kule og krutt har nok blitt tatt ut.

Patronene er merket "HAGEN LUND" på undersiden, og jeg trur at kula passer i hylsene.

Noen som vet?

 

003~0.JPG

 

Mvh

 

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Tja med målet på hjelpestikkene så er vel det naturlige å ana at det er snakk om 8mm x 58RD

de finnes med forskjellig halslengde, så det er også en indikasjon på det. Jeg skal faktisk inrømme at jeg har skutt en håndfull slike orginaler fra før 1900 :shock:8)

Link to comment
Share on other sites

Hvilke merkinger skulle det være, siden du da kan tolke deg frem til kaliberet.
Det kan være mange typer merkinger, som ikke er en direkte kaliberbetegnelse, men som allikevel kan gi en god indikasjon (eller kankje til og med en direkte svar) til en som har spesielt gode kunnskaper om kaliberet og dets historie. Jeg er nok ikke en av dem, men de finnes definitivt her inne.
Man lærer så lenge man har lever.
Ja, Og en god forutsetning for det er at det kan finnes noen der ute som sitter med en kunnskap man selv ikke har. :)
Link to comment
Share on other sites

Dersom hylsene har Rødfos merking er det mest sansynlig for Hotchis miter, og helt sikkert for norske våpen.

Ser en nøye på bildene er det tydelig at det er tre ulike hylsebunntyper og patronen til høyre er av mindre kaliber.

Alle er av typisk svartkruttkonfigurasjon, og jeg ville tro at de stammer fra perioden 1865 til 1885.

Hylse nr 2 ,4 og kansje nr 5 fra venstre stemmer med Jarmann, de andre stemmer ikke helt.

Senere utgaver av ammunisjon for fangstgevær (drivpatroner) kunne ha store avvik i hals og nakkepartiet, men jeg tror ikke noen av disse har det opphavet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Kan tilføye at dette er ekte patroner/hylsetyper ikke noe hjemmesnekret fra gutterommet som er så veldig populært her på forumet blant endel "samlere". Tenkte jeg skulle lage et hundretalls "nye kaliber" en dag jeg hadde tid, skjærfil, div hylser og kuler i ulike kal. og div ladedies, så kunne man laget ubegrenset med "wild cats"

WOW! :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...