Jump to content

Trenger hjelp til kikkertsiktet valg!


Jonas.L

Recommended Posts

Dette temaet har vært debatert opp og ned i mente, men av alle trådene jeg har lest så finner jeg desverre ikke noe som hjelper

i min situasjon.

 

Jeg har en Anchultz 22Mag og jeg prøver og finne det idèelle kikkertsiktet til denne.

 

Mildot/balistic dot retikkel er en fordel med kulebane som en snøball, men jeg ønsker ikke en kikkert i "stor"

størrelse, mere i 42/44 mm sjangeren.

Når det kommer til forstørrelse er ønskelig med minimum x15.

 

Hvilke muligheter har jeg når jeg ønsker "1" rør siden jeg har montasje for dette?

Jeg trenger også en kikkert med nok klikk så jeg slipper og kjøpe 20Moa skinne 11mm (må mann så må mann)

Jeg ønsker og kunne skru ut til 200m noe som innebefatter nærmere 70cm fra innskutt 100m,

men drømmen hadde vært om alt lå i retikkelet uavengig av forstørrelse.

 

Hvis noen har noen kloke råd hadde jeg satt veldig pris på dette.

 

Budsjettet har ingen begrensninger, men jeg ønsker selvfølgelig og bruke så lite som mulig.

Lar det se gjøre og få konstruert eget retikkel hos en leverandør?

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en Sightron SII 4-16x42 med justerbart objektiv (fra ca ti meter) og mildotretikkel fra Jaktfall for 3 000,- for halvannet år siden. Er veldig fornøyd med dette siktet. Det ble satt på min Anschütz 1416 .22 lr. Virker som god optikk til den prisen (ordinær pris var 3 495,-, men fikk den for tre tusen da den jeg skulle ha ikke var på lager - 3-12x42AO).

 

Ser ikke at Jaktfall har SII lenger, men her er en link til den hos Sightron: http://www.sightron.com/index.php?action=view_document&did=1201816362&cat_id=7&id=50

 

Tror dette siktet har det meste du lurer på (vet ikke om hvor mange klikk det er ut mot 200 meter.). Det er for øvrig 1/8"-klikk på denne.

 

I og med at objektivet er større pga at det er justerbart, bør du ha ringer som er høyere enn til standard 40 mm objektiv. Du bør nok ha noe som passer til 50 mm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...