Jump to content

Hva i all verden skal jeg velge?


barerobert

Recommended Posts

Siden skattevesenet har vært så snilt med meg kan jeg nå lete etter en ordentlig rifle, ikke bare bruke den .17HMR rifla jeg har nå som man maks kan skyte rev og gås med :D

 

Men hva skal man velge? Budsjettramme på 6-8000 kroner.

Jeg jakter på rype, rev, gås og kan i fremtiden tenke meg å prøve rådyrjakt men elg tviler jeg på at jeg kommer til å skyte på noensinne.

Hva slags kaliber? Jeg er ikke rekylredd eller redd for å lære meg å lade selv. Flere kompiser har ladeutstyr for henholdsvis 6,5 .308 og .30-06.

Jeg har sett at Remington 700 finnes til en rimelig penge på finn.no og ofte med det jeg med min nyervervede og smale kunnskap kan si er ok optikk.

Stokktype (tre, kompositt, plast, karbon) har lite å si, men jaktstokk er vel å foretrekke...

 

 

 

 

Jeg må jo samtidig innrømme at jeg liker litt fancy tacticoolsaker, men funksjon>design!

Link to comment
Share on other sites

xxl fører Weatherby Vanguard rifler ( tilnerma like Hova rifler, men annen stokk ) i ferdige pakker ( rifle, kikkert og koffert ) i nedre del av oppgitte prisområdet. Denne får du også i 30-06.

 

Prøv gjerne å få tafsa no på den hos xxl, selv gikke jeg for no med "ordentlig" stokk ;)

Link to comment
Share on other sites

300 winmag på rev? Blir vel et fint søl kan jeg tenke meg? :mrgreen:

 

Har sett på de XXL fører men klarer liksom ikke å like den "billige" følelesen man får av de. :(

 

Obs leste tydliug vis ikke igjenom trådstarters innlegg godt nokk :oops: . Men det jeg helst ville fram til er jo ikke utelokk finn.

 

 

BTW jakter bever med 338 win mag :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er litt kresen, selv om budsjettet ikke tillater det :(

 

Jeg har tenkt litt og TROR at enten .308w eller 6,5x55 er løsninga. Nå gjenstår bare å finne rette våpenet til rett pris.

Jeg har dog til 15. juli og finne det så litt is i magen kan man vel ha og campe finn.no i mellomtida.

 

Må innrømme at Remington 700 frister kanskje mest, da blir det vel .308? For jeg har ikke sett noen i 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Marlin XS7 i 308, fin rifle i syntetisk. billig er den og. mye rilfe for pengene. den har pro-fire justerbart avtrekk, og flutet bolt og bolt indikator som viser om våpenet er avfyrt eller ladd. og sikringen på tradisjonell plass.

 

jeg ga 5700kr NY for denne, og da fikk jeg med 2fot og et 3-9x40 sikte, som jeg nå har skiftet ut til 3-12x50 sikte

Jeg tror den koster 4700kr for bare rifla. helt sinnsykt billig. satte faktisk 50skudd igjennom den i dag :D

Link to comment
Share on other sites

Det er sant, tenkte jeg ikke på. men den er en god og forholdsvis lett rifle, og som du liker, litt "tacticool". Jeg veit ikke noe særlig mer enn at jeg har lyst på den! :)

 

Nuvel! Den er nå ikke den letteste rifla i klassen! Jeg hadde en supervarmint med samme vekt som tacticalen. Og med tofot, demper og sikte blir dette en forholdsvis tung og klumpete rigg! Skal du bruke den til kun bøjakt og skyting på blink er den suveren, men til jakt i vestlandslier var den klumpete og altfor tung! Da ville jeg heller tatt Lite modellen. Jeg solgte min og kjøpte Blaser i stedet, men tikka t3 lite er en kanon allround rifle til en forholdsvis billig penge!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...