Jump to content

Første slipp i siste lita.


Tonje

Recommended Posts

Jeg ser at det er lenge til høsten og båndtvangen opphører. Har bestemt meg for å prøve i dag. Jeg fikk men korthår dachs dumpa i fanget av en gravid venninde når den var 6 mnd og da hadde den ikke vært noe særlig i skog i det hele tatt.

 

Jeg selv har vært redd for å slippe han i skogen, for han virker veldig vid i søket. Når han har stukket av fra hundegården her så er han mer gira på å være løs. Jo da, han flyr med nesa i bakken, spretter litt frem og tilbake, ser seg tilbake på meg. Det jeg er redd for er at han er såpass ustø på sporene at han bare vil ta nye spor og havne så langt unna at han ikke finner tilbake.

 

Dette er jo veldig typisk morsinnstinkt fra min side, og har bestemt meg for å slippe i dag. Har sporet masse på ferskspor i line og da er han super konsentrert og turer avgårde som bare det.Vil det bety at han er så konsentrert på sporet at han ikke vil merke at jeg ikke er med og plutselig havne langt pokkerivoll? Har ikke GPS, så er avhengi av at han finner tilbake. Nå er jeg så heldig at jeg går hjemmefra og ut i skogen, så han har mulighet til å følge mine spor helt hjem til døra.

 

Jeg tenker som så at endten er disse "symptomene" teng på masse god jaktlyst og god evne til å følge sporene, eller så betyr det at han er en busemann som bare forviller seg avgårde på masse forskjellige spor og ender opp langt avgårde.

 

Har trent han mye løs ute, og føler at han ikke lenger er så gira på det å være løs. Hender han hiver seg på ett spor og tar seg en runde rundt jordet, men da kommer han tilbake relativt greit.

 

Noen som har noen synspunkter??? Bring it! :) Er glad for alle råd og tips :)

Link to comment
Share on other sites

Det ble en los!

Første slippet ga ikke noe særlig. Han tok ut litt hist og her men var aldri mer enn 2 min borte før han kom tilbake. Jeg koblet på og gikk nedover lia til vi kom på ett dyretråkk med en stor haug rådyrbæsj. Jeg slapp på ny.Hunden tok ut og etter ca 20 min kom losen. Jeg har ALDRI hørt en los men i det jeg hørte denne kjente jeg stoltheten boble. For en følelse!! Det gikk ikke lengre enn 15 min før det var stille. Jeg hørt på losen at de var på vei bort fra meg, så var redd at hunden hadde hivd seg på og dratt ut alt for langt. 20 min gikk etter tapet, ingen hund. 30 min gikk.... ingen hund.. 35 min plystret jeg han inn etter hvor jeg sist hørte los.... 5 min gikk og der kom han, tråkkende opp fra helt motsatt retning av hva jeg hadde hørt losen.

Da ble det julekveld i skogen med en hoppende stolt mor som kunne by på godbiter, pølser og en skål vann...

Er utrolig glad for at jeg tok sjangsen og slapp.Selv om det kanskje er noe uetisk å slippe på rådyr så sent. :oops:

Nå er det bare å glede seg til høsten!!!!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer, den første losen er en herlig følelse:) Du må prøve å stole på at bikkja finner veien tilbake, de gjør det 99 av 100 ganger. La bikkja finne deg, bli værende i det området den sist så deg du, så utvikler bikkja snart gode vaner med å oppsøke deg. Og skaff deg en GPS-peiler før høsten igjen;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, en GPS skal invisteres i! Det at han hadde oversikten over meg er jeg ingen tvil om nå, men var litt skeptisk før jeg slapp :) Det tok bare 5 min fra jeg blåste han inn til han kom opp lia.

 

Så nå får vi bruke båndtvangtiden til å få gjort litt blodspor arbeid :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...