Jump to content

Hvor gammel bør hunden være før du begynner å trene ettersøk


akus

Recommended Posts

Hvor gammel bør den være, og fins det noen klubber/foreninger i oslo/drammens omerådet som holder kurs? Min valp er en 12 uker gammel Dober/shaipei mix, så raseklubbene er neppe noe alternativ.

Setter veldig pris på svar,da jeg ønsker å trene. Har hatt flere hunder, men aldri trent annet en lydighet.

Link to comment
Share on other sites

Du kan gjerne starte nå; det er bare en fordel det :) Jeg holder en del sporkurs og yngste hunden jeg har hatt med var 16 uker. Det gikk veldig fint med valpen og i disse dager er den snart klar for godkjenning.

 

Ta en titt innom hjemmesida mi så finner du endel tips om trening.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg startet blodspor trening nå når snøen forsvant. Valpen var født først på Januar, og var ca 14uker da vi startet sporing/blodspor.

Dette er en øst-laika, og han går nå 300meter spor, der jeg bruker 2dl blod, tynnet med like mye vann.

Valpen er som valper flest, leken og ukonsentrert, helt til jeg får på han sporselen. Da er det som om jeg slår på en bryter, og hunden virker 110% fokusert. Har hele tiden brukt komandoen "finn blod", og han går sporet som et tog. Rolig, tar seg god tid, og er konsentrert. De gangene han går av sporet, snur han seg å ser dumt på meg. Får han da komandoen "finn blod" igjen, tar han en runde og finner igjen sporet.

Når han finner elgskanken i enden, har vi gjort dette til lek. han får mye ros, hiver skanken rundt slik at han får løpe etter å leke.

 

Virker som dette har fungert bra for vår del, og virker som at hunden har funnet "nøkkelen".

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som om dere har funnet veien å gå :) Men kutt ut å blande vann i - det er bare å bruke samme mengde blod uansett hvor langt eller kort sporet er. Når hunden er godt erfaren kan du bruke 2 dl blod på 2 km om så er - er bare å være snålere med dråpene og lengde mellom dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...