Jump to content

Mindre presisjon etter helpressing?


fredrik

Recommended Posts

Ikke utenkelig det du sier her.. Jeg hadde ikke rifla tilgjengelig da jeg presset hylsene (noe man selvfølgelig alltid bør), så jeg brukte standardinnstillinga. Men standardinnstillinga har tidligere vist seg å være veldig rett for begge mine rifler.

Link to comment
Share on other sites

Det har du nok helt rett i det ja, men det bør ikke bli for mye. Men du kan oppleve grove slengere hvis hylsene blir for "romme" for kammeret. Det idielle er at patronen kamrer lett med litt motstand når du tar ned lasearmen - er min erfaring i rifla mi. Det er skjelden jeg helpresser hylsene, men jeg kontrollmåler alle etter skyting (lengde) og halsdreier de om nødvendig etter nakkepressing. Som regel etter 6 til 8 skytinger på normahylser.

Link to comment
Share on other sites

Om hylsene er helpresset eller ikke er ikke det som gjør utslaget. Ser man på fabrikkammo så er den ganske mye mindre enn kammeret men gir ofte utrolig god pressisjon. Mange BR skyttere helpresser også hylsene mellom hver avfyring. Problemet med å helpresse ligger som regel i ekspanderen. Når man drar hylsa ut kan den ofte dra hylsehalsene skjeve noe som fører til skjeve kuler og dårlig pressisjon. Sorterer man ladet ammunisjon etter hvor lite kast det er på kulene ser man tydelig forskjell. De fleste som skyter pressisjon bruker ikke ekspander men Lee collet die eller dier med løse bøssinger som gjør at man ikke trenger ekspander.

Link to comment
Share on other sites

Ok, den teorien passer jo forsåvidt og, for jeg bruker jo collet-die til vanlig, mens denne gangen brukte jeg en helpressedie fra LEE. Skal halspresse de samme hylsene i dag, så blir det spennende å se om presisjonen er tilbake der den skal være.

 

Men altså, når jeg sier at den samlet dårlig så skjøt jeg samlinger på størrelsen med en 5krone på 100 meter. Er jo greit nok! Men var jo bedre før helpressingen..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...